Bilder som laddats upp på Samtidsbild. Foto: Fr. v. Sarah Sulaiman, Tuva Jagell, Elsa Nelander.

Nyhet -

Klimataktivister skriver historia

Museet samlar in samtidsbilder på temat #KLIMATAKTIVISM

Lagom till höstens stora klimatstrejk fredagen 25/9, börjar Stockholms läns museum samla in bilder under hashtagen #klimataktivism på sociala medier. Vare sig man skolstrejkar varje fredag eller källsorterar en gång i månaden, så kan ens handlingar bli en del av en aktivistisk rörelse som påverkar samhället och dess medborgare när det sedan postas på Instagram. Genom att ladda upp bilder till appen Samtidsbild och tagga dem #klimataktivism, så blir de en del av vårt gemensamma kulturarv. Appen finns på App Store och Google Play.

Idag använder sig många av sociala medier för att nå ut med sitt budskap. Aktivism är individers och gruppers praktiska och medvetna aktiviteter för att påverka, eller göra motstånd mot förändringar i samhället. Det kan handla om allt ifrån influencers och välgörenhetsorganisationer till politiska partier. Med andra ord utgör aktivistiska inlägg, en stor del av de sociala plattformarna. Därför är det viktigt att vi samlar in och dokumenterar dessa bilder som en del av vår samtids historia.

Materialet bevaras för framtida generationer och kan komma att användas i utställningar, publikationer och till forskning.

Ladda upp appen Samtidsbild>

Vid frågor kontakta Elisabeth Boogh, elisabeth.boogh@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 31