Foto: Stockholms läns museum

Nyhet -

​Platsen i mitt hjärta

– En utställning där elever i Salem visar sina favoritplatser i måleri

26/10 - 14/12 2018 på Kulturskolan i Salem

Vilka platser tycker barnen i Salem om att vara på? Vad är det som gör en plats bra, härlig eller rolig när man är ung?

Elever i Skogsängsskolan och Säbyskolan i årskurs 6 har målat sina favoritplatser. Stockholms läns museum har i ett skapande skola projekt undersökt vilka platser eleverna tycker är viktiga. Den 29 november tar Rönningeskolan och Nytorpsskolan vid.

Samtliga klasser har fått besök av en konstpedagog från museet. Konstdagarna har inletts med samtal om elevernas viktiga platser. Efter att ha tittat på och diskuterat målningar av konstnärer har barnen målat sina favoritplatser. En del har valt platser i närheten, en del på långt håll. Intressant är att barnen verkar och vistas på samma plats men att deras utgångspunkter ser olika ut. Från samma plats blickar de ut och ser på olika sätt på vad som är viktigt.

I utställningen visas platser med natur som sjöar och skog, fotbollsplaner. Det kan handla om platser där eleverna brukar göra roliga saker eller där man känner sig lugn och trygg.

En uppmaning är att se varje målning som en egen värld, laddad med konstnärens tankar, känslor och hens alldeles unika sätt att arbeta med färg.

Med den här utställningen vill Stockholms läns museum i samarbete med Salems kommun sätta ljuset på ungas skapande och tankar. Elever skapar ofta i skolan, men sällan hittar deras skapande utanför klassrummen. De unga är framtiden, det är deras platser och deras uttryck som pekar framåt och visar på vilka platser som kommer att spela roll. Med andra ord vilka platser som är värda att bevaras. Ett skäl till att visa elevernas målningar är också att arbeta med Barnkonventionen i praktiken och särskilt med artikel 31 som lyder:

Du har rätt till fritid, lek och vila. Du har rätt att delta i kulturella och konstnärliga aktiviteter.

Om det konstpedagogiska arbetet säger Rebecka Walan så här:

“Som konstpedagog handlar det om att hjälpa eleven att hitta sitt eget uttryck med färg och form. Att var och en har sitt speciella sätt att uttrycka sig på är något jag vill jag uppmuntra. Det handlar om att tänka bortom fint och fult som en del elever ibland fastnat i. Istället vill jag poängtera attvarje elev ett unikt sätt att arbeta med pensel och färg. Någon målar stort och brett, en annan gillar att vara noggrann och få till fina linjer. Det är spännvidden av olika uttryck som gör att det är fantastiskt att få arbeta skapande med barnen.”

Konstdagarna och utställningen är ett samarbete med Salems kommun och utförda inom ramen för Skapande skola.

Hitta hit: Kulturskolan ligger på Säbyhallsvägen 24 i Salems centrum

Utställningen är öppen samma tider som Kulturskolan.

Vill du veta mer?

Kontakta: Rebecka Walan, konstpedagog på Stockholms läns museum, 076- 526 94 44