Nytt poddavsnitt "Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889".  Foto: Okänd, Göteborgs universitetsbibliotek
Nytt poddavsnitt "Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889". Foto: Okänd, Göteborgs universitetsbibliotek

Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889

Ett nytt poddavsnitt av Kvinnans Plats – historiska berättelser från Stockholm

Den 17 juni lanserar Stockholms läns museum i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska ett nytt poddavsnitt i serien Kvinnans Plats – historiska berättelser från Stockholm. I ”Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889” får vi lära känna Sveriges första kvinnliga läkare och sexualupplysare Karolina Widerström och hennes gärningar. Vi befinner oss i en tid före kvinnlig rösträtt och sexualupplysning, en tid då kvinnokroppen var ett enda stort mysterium – det ville Karolina ändra på. År 1889 öppnades därför Sveriges första och enda privatmottagning där kvinnor kunde få veta mer om ämnen som tidigare varit tabubelagda och som andra läkare inte visat något intresse för. I podden intervjuar radiojournalisten Sofia Pappa historikern Lisa Öberg. Producent för avsnittet är poddbyrån Soundtelling.

”Vi kan genom berättelsen om Karolina Widerström parallellt lyfta andra kvinnor i samhället. Hur såg kvinnors situation ut på den här tiden och vilken hälsa hade de? Oavsett ålder eller klass fanns det många frågor som påminde om varandra. Vi hoppas också att berättelsen kan inspirera dagens unga kvinnor att våga ta plats och göra skillnad”, säger Annelie Kurttila som är museichef på Stockholms läns museum.

Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoriska har redan samarbetat i tidigare projekt. Och det finns många beröringspunkter mellan de två museerna. Stockholms läns museum befinner sig i hela länet och samskapar historia och samtid tillsammans med länsinvånarna och Kvinnohistoriska bedriver innovativ museiverksamhet med fokus på kvinnors historia. Serien Kvinnans Plats är en satsning där Stockholms Kvinnohistoriska samverkar med museer och arkiv för att lyfta fram kvinnors liv och få dem att ta plats i staden – där historien utspelar sig.

”Syftet med Kvinnans Plats är att knyta berättelser om kvinnors historia till platser för att ge dom sammanhang, bli till en del av allmänbildningen. Berättelsen om Karolina Widerströms gärning har så mycket: sexualpolitik, moral, motstånd och mod. Tillsammans med Stockholms läns museum hoppas vi att fler ska beröras av ett livsöde och en tid som präglar vårt samhälle än idag, och samtidigt lära sig nya saker om Stockholms historia”, säger Lina Thomsgård som är chef på Stockholms Kvinnohistoriska.

I samband med Stockholms läns museums vandringsutställning Tusen år av kvinnokraft lyfts kvinnor i länet som har varit betydelsefulla men inte synliggjorts i historieskrivningen. Bland andra uppmärksammas just Karolina Widerström. I och med det nya poddavsnittet levandegörs berättelsen ytterligare och vi får tack vare historikern Lisa Öberg fördjupa oss ännu mer.

Den här berättelsen är framtagen i samarbete mellan Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoriska. Producent: Sofia Pappa/Soundtelling. Exekutiv producent: Mohamed El Abed/Soundtelling. För att se bilder och lära dig ännu mer på samma tema, gå in på https://kvinnohistoriska.se/kvinnansplats-klada och https://stockholmslansmuseum.se/utstallning/kvinnokraft/

Avsnittet går att lyssna på ACAST, Spotify och iTunes.

Annelie Kurttila, museichef på Stockholms läns museum

076-526 94 40, annelie.kurttila@stockholmslansmuseum.se

Lina Thomsgård, museichef på Stockholms Kvinnohistoria

lina.thomsgard@kvinnohistoriska.se

Press:

Lenita Gärde, kommunikatör på Stockholms läns museum

076-526 94 24, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se

Anna Tascha Larsson, kommunikatör på Stockholms Kvinnohistoriska

anna.tascha.larsson@kvinnohistoriska.se

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst och historia, om slöjd och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.