Foto: Bengt A Lundberg, RAÄ (CC)

Oppeby – vikingatida plats där hedniskt och kristet möts

Stockholms läns museums arkeologer kommer under perioden 24 april – 9 juni att undersöka ett gravfält från vikingatiden vid Oppeby som ligger strax väster om Nyköpings stad. Anledningen till undersökningen är främst att nya fastigheter ska uppföras på marken och att kunskapen om gravfälten ska dokumenteras för framtiden. I samband med utgrävningen kommer våra arkeologer att hålla öppna och kostnadsfria visningar för allmänheten. Välkomna!

Gravfältet i Oppeby har tillkommit under vikingatiden, cirka 800–1050 e.Kr. På gravfältet har man funnit både hedniska och kristna gravar. Runstenarna i Släbro, en knapp kilometer nordväst om gravfältet, är bland de äldsta som hittats i denna del av Södermanland.

– Tack vare runstenarna kan vi förstå att kristendomen slog igenom tidigt här. En av frågorna som vi ställer oss i samband med utgrävningen är om samtliga personer i området var kristna vid den här tidpunkten, eller om den hedniska tron fortfarande levde kvar parallellt, säger Johan Runer som är arkeolog på Stockholms läns museum och projektledare för utgrävningen.

Den hedniska begravningen var förmodligen ett skådespel för de efterlevande. Den döde kremerades fullt påklädd och fick ofta föremål med sig till dödsriket. Om personen hade varit rik placerades ofta flera och finare föremål bredvid den döde, ibland offrades även djur som fick följa med på det brinnande bålet. När kropp och föremål hade förvandlats till aska, släpade de efterlevande stenar och jord till gravplatsen. Graven kunde bestå av bara sten (stensättningar eller rösen), eller av jord (högar). På gravfältet i Oppeby har man hittat både stensättningar och högar.

Den kristnes grav var mycket enklare och inte så stor som den hedniska graven. Det handlar om små och låga stensättningar, ibland saknas gravöverbyggnad helt och hållet. Den döde brändes inte längre, utan begravdes i en kista eller i svepning. Det var inte heller så många föremål som lades ned i graven. Om så skedde, var det främst av magisk-religiösa skäl.

– Det är alltid viktigt att noggrant dokumentera en utgrävning och spara alla fynd från den. Kunskapen om gravfälten finns på så sätt även kvar in i framtiden, säger Johan Runer.

För alla som vill veta mer om platsen och fynden gäller följande datum:

Onsdagar: 10, 17, 31 mal samt 7 juni, samtliga datum kl 13:00

Torsdagar: 11, 18, 24 maj och 1, 8 juni, samtliga datum kl 18:00

Arkeolog och projektledare; Johan Runer: 076-526 94 62,

johan.runer@stockholmslansmuseum.se

Kommunikationsansvarig; Lenita Gärde: 076 -526 94 24,

lenita.garde@stockholmslansmuseum.se

Stockholms läns museum Mer än ett vanligt museum

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är mer än ett vanligt museum – vi arbetar med allt från utställningar, program, kurser och workshops till uppsökande inom vår pedagogiska verksamhet och på uppdrag inom kulturmiljöfrågor. Till skillnad från många andra museer har vi inga traditionella föremålssamlingar, däremot har vi en riklig skatt med bilder av dokumentär och insamlande karaktär.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.