Flashmob Kungens kurva den 7 december kl 12.00. Foto: Panorama UF

Stockholms läns museum kommer till Kungens kurva

Mitt under julruschen i Kungens kurva den 7:e december bjöd Stockholms läns museum på en flashmob. När den gamla slagdängan ”Sole, sole, sole” med Siw Malmqvist från 1964 plötsligt sattes på i högtalarna, strömmade det fram cirka 50 personer från olika håll i blandade åldrar. Genast började de damma och feja bland kastruller, bord och soffor för att sedan bryta städningen med några danssteg. Denna udda händelse är kanske inte någonting man vanligtvis brukar förknippa med ett museum, men detta ska ses som ett startskott till museets närvaro i Kungens kurva under våren 2020. Vi vill väcka nyfikenhet och få kontakt med människor som vill dela med sig av sina berättelser och minnen kring platsen Kungens kurva.

För flashmobben hade museet anlitat koreografen Teresia Vigil Lundahl som har stor erfarenhet av att iscensätta liknande händelser. Hon undervisar till vardags på Fryshusets gymnasium, varför det också var många deltagare därifrån.

– Det var en utmaning att fylla en galleria med glädje, gemenskap och upptåg. Jag hoppas att besökarna och deltagarna fick med sig ett leende på läpparna och att de nu kan se våra vardagsrörelser och möten med en ny blick. Det blev förhoppningsvis ett roligt minne – både för dem som var där “in real life” och efteråt på sociala medier, säger Teresia Vigil Lundahl.

Kungens kurva står inför stora förändringar och det ska bland annat byggas 3 500 bostäder här. Platsen är utpekad som särskilt viktig i den regionala utvecklingsplanen för Stockholm (RUFS 2050). De pågående förändringarna är intressanta för ett museum, vars uppgift är att samla minnen och berättelser. Genom att dokumentera samtiden blir det möjligt att i framtiden göra en historisk tillbakablick och få veta något om hur människor på 2020-talet tänkte, tyckte och levde sina liv. I projektet Platsverkstan som drivits sedan 2016 undersöks och dokumenteras flera platser i länet, och länsmuseet har hittills varit i Märsta, Södertälje, Barkarbystaden och Flemingsberg. Nu är det alltså Kungens kurvas tur. Tanken med Platsverkstan i Kungens kurva är att få in en mängd personporträtt till det nya digitala museet ”Museetpåfickan”.

– Vi vill komma i kontakt med människor; privatpersoner, föreningar och företag. Alla som har en relation till platsen Kungens kurva. Många kanske har hört historien om kungen som slank i diket, men vilka andra berättelser finns det? Vi är intresserade av allt från en enkel vardagshistoria till något som förändrat historieskrivningen för all framtid. Inget är för ovidkommande eller för litet, säger Moa Beskow som är projektledare för Platsverkstan.

I maj planerar museet att delta i Kungens kurva-dagarna. Exakt vad som händer då, vet vi inte ännu. Men vi hoppas att vi kan bjuda på många spännande och intressanta berättelser från platsen, och att många har varit intresserade av att bidra till vår gemensamma berättelse om Kungens kurva. Tänk att kunna se tillbaka och prata om hur det var innan Kungens kurva utvecklades, från att bara vara en handelsplats till att också bli en plats att bo på!

Moa Beskow, projektledare och etnolog, moa.beskow@stockholmslansmusem.se, 076-526 94 30

Lenita Gärde, kommunikationsansvarig, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 24

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst och historia, om slöjd och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.