Ryttartorpet i Ursvik. Markerad på karta.

Stockholms läns museum undersöker Ryttartorpet i Ursvik

Från och med idag, måndag den 6:e november är Stockholms läns museums arkeologer på plats i Ursvik för att undersöka lämningen efter ett torp som under 1600-talet gick under namnet ”Ryttarstugan”. Denna fornlämning, RAÄ 43:1, ligger precis söder om Gamla Enköpingsvägen, nära kullen med kvarnen Stora Stampan. Den 15 november hålls en öppen visning för alla nyfikna.*

Torpet som ska undersökas verkar ha uppförts under sent 1600-tal. Det fungerade då som ett soldattorp för en ryttare och hans familj. Senare under 1700-talet blir det ett ordinarie dagsverkstorp. Enligt bevarade kartor har platsen övergivits någon gång under tidigt 1900-tal.

– Lämningarna av Ryttartorpet i Ursvik speglar livssituationen för tidens torparfamiljer. I bästa fall kan vi få ögonblicksbilder av deras villkor. På så sätt kan undersökningen bidra med viktig information, som inte går att få via de magra skriftliga källorna, säger Lars Andersson, arkeolog vid Stockholms läns museum.

Vid en tidigare undersökning som utfördes 2006, hittades grundrester efter ett boningshus, två uthus och en ladugård/stall. Utöver grundresterna hittades även lösfynd som bland annat bestod av tegel, buteljglas, porslin, ett hänglås, två nycklar och hästskor. Fynden daterades då till 1700-, 1800- och 1900-talet.

Undersökningen avslutas preliminärt under vecka 47.

* Den 15 november, 13-16 hålls en öppen visning för allmänheten. Samling vid undersökningsplatsen, mitt för Gamla Enköpingsvägen 176. Frilagda lämningar visas upp av länsmuseets arkeologer. Efter visningen kan de som vill följa med på en gemensam promenad till Spånga kyrkplats, titta på det fortfarande bevarade ryttartorpet ”Bussenhus”, som visas av länsmuseets byggnadsantikvarie.

Välkommen!

Lenita Gärde, kommunikationsansvarig: 076-526 94 24, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se

Johan Runer, arkeolog: 076-526 94 62, johan.runer@stockholmslansmuseum.se

Stockholms läns museum Mer än ett vanligt museum

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är mer än ett vanligt museum – vi arbetar med allt från utställningar, program, kurser och workshops till uppsökande inom vår pedagogiska verksamhet och på uppdrag inom kulturmiljöfrågor. Till skillnad från många andra museer har vi inga traditionella föremålssamlingar, däremot har vi en riklig skatt med bilder av dokumentär och insamlande karaktär.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.