Konstnären Anne Low har utställning på Sorunda Folkets Hus. Foto: Anne Low

Utställning med konstnär Anne Low på Sorunda Folkets Hus

Sorundas legendariska kulturarv möter samtidskonsten i Anne Lows utställning som öppnar på Folkets Hus i Sorunda lördag 14 april. I ett unikt samarbete mellan Sorunda Hembygdsförening, Hemslöjdsföreningen, Folkets Hus, Stockholms läns museum och Tensta konsthall presenteras nyvävda gardiner, hundra år gamla arbetskläder, välbevarade sockendräkter, handtryckta tapeter och bord som lånat sin form från väggarna i författaren Moa Martinssons torp i Ösmo. Low kombinerar alla delarna i en fängslande installation som knyter samman dåtid, samtid och framtid.

I sina skulpturer och installationer låter sig Anne Low, baserad i Vancouver, inspireras av äldre hantverkstraditioner som många känner igen. Hon har lärt sig handvävningsmetoder som till stor del är hämtade från den textilindustri som fanns i Europa under hela 1700–talet. Samtidigt lösgör sig hennes konstverk från det tillfälligt historiska och behandlar samtida ämnen som hushållssysslor, det dekorativa, nytta och smak. Anne Lows utställning ingår i projektet Den futuristiska orten som uppmärksammar de paralleller som finns mellan förorter och landsorter i dagens Sverige. Trots till synes stora skillnader har landsorten och förorten idag många gemensamma nämnare: de är bland annat drabbade av att skolor och annan samhällsservice stänger och att jobb försvinner.

Inom projektet genomförs platsspecifika konstprojekt i Hallstavik, Rågsved, Sorunda och Tensta. Konstnärerna kommer från olika delar av världen och speglar det starka intresse för “det lantliga”, hantverk och slöjd samt matproduktion och naturtillgångar som kännetecknar de yngre generationerna. Projektet genomförs i samarbete med föreningar och boende i de olika orterna.

Konstnärer:

• Christian Nyampeta (Kigali/Amsterdam/New York) Hallstavik och Etnografiska museet i oktober 2018
  • Suki Seokyeong Kang (Seoul) Rågsved i september 2018
  • Anne Low (Vancouver) Sorunda, utställning på Sorunda Folkets Hus 14 april-6 maj 2018,
    öppning lördag 14 april kl 13-16
  • Joar Nango (Tromsö) Tensta och Spånga i februari 2018

Den futuristiska orten är ett samarbete mellan Folkets Hus och Parker, Stockholms läns museum och Tensta konsthall och äger rum under 2018 i Hallstavik, Rågsved, Sorunda och Tensta. I samarbetet ingår även Hallstavik Folkets Hus och Häverödal hembygdsförening; Rågsveds Folkets Hus och Brännkyrka hembygdsförening; Sorunda Folkets Hus, Sorunda hembygdsförening och Sorunda hemslöjdsförening; samt Spånga Fornminnes och Hembygdsgille.

Projektet finansieras av medel från Statens kulturråd.

Maria Lind, chef Tensta konsthall; maria@tenstakonsthall.se

Annelie Kurttila, enhetschef för Publik och kunskap: annelie.kurttila@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 40

Stockholms läns museum Mer än ett vanligt museum

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är mer än ett vanligt museum – vi arbetar med allt från utställningar, program, kurser och workshops till uppsökande inom vår pedagogiska verksamhet och på uppdrag inom kulturmiljöfrågor. Till skillnad från många andra museer har vi inga traditionella föremålssamlingar, däremot har vi en riklig skatt med bilder av dokumentär och insamlande karaktär.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.