Foto: Sofia Runarsdotter

Stockholmspremiär – föreställningen Missionären på Stockholms läns museum

I samband med projektet Stockholm Region Unstraight presenterar Stockholms läns museum föreställningen Missionären av koreografen och konceptmakaren Malin Hellkvist Sellén. Verket visas för första gången i Stockholm 8–9 oktober på Stockholms läns museum med urpremiär på Kvinnohistoriskt museum i Umeå den 22 september. Föreställningarna arrangeras i samarbete med Dans i Stockholms stad och län (DIS).

Lesbiska kristna missionärer i Västerbotten i början av 1900-talet, kan de verkligen ha funnits? Koreografen och konceptskaparen Malin Hellkvist Selléns föreställning Missionären påstår det och vill ta med dig på en resa där du möter kvinnor som på olika sätt bröt mot dåtidens normer och konventioner.

– Vi vill i projektet Stockholm Region Unstraight identifiera och uppmärksamma platser i länet som är eller har varit betydelsefulla för hbtq-communityt, berättar Annelie Kurttila som är enhetschef på Stockholms läns museum. Vi tycker därför att föreställningen Missionären passar bra in i sammanhanget.

– Vi vill helt enkelt göra den queera historien till en del av den allmänna historieskrivningen. Malin Hellkvist Selléns föreställning belyser dessa frågor på ett mycket intressant och spännande sätt, fortsätter Annelie. Vi är mycket glada över att kunna visa föreställningen här hos oss.

Föreställningen Missionären skapas ur lika delar fakta som fantasi och öppnar upp för samtal om historieskrivningens konsekvenser, tolkningens makt och möjligheter. Föreställning använder tal, rörelse och sång. Den gestaltar historier som rymmer angelägna frågor om identitet, kvinnors liv, arbete, sexualitet och tro. Missionären är en kärlekshistoria, en lovsång och ett lekfullt sätt att ge ett stycke utraderad historia kropp igen.

Malin Hellkvist Sellén arbetar med koreografi i en vidare bemärkelse. Hon utforskar koreografi genom ett kroppsligt och språkligt uttryck. Processerna startar nästan alltid i behovet av att samtala med sig själv, de medverkande, en samtida danskontext, publik och även allmänheten.

Med sitt verk utforskar Malin Hellkvist Sellén gränserna för vad som är möjligt och river därmed barriärer till koreografins rum. Hon har snabbt etablerat sig som en tongivande feministisk röst inom svensk scenkonst.

Föreställningen pågår i cirka 50 minuter. Från 15 år.

För mer information kontakta:

Annelie Kurttila, enhetschef på Stockholms läns museum

annelie.kurttila@stockholmslansmuseum.se, 076 -526 94 40