Affisch till utställningen Utsikter och insikter. Form: Daniela Juvall

Utsikter och insikter: Trettiosju konstnärer tolkar Stockholm

På Stockholms läns museum kan du mellan 19 maj och 3 september möta konstverk gjorda av trettiosju konstnärer som tolkat Stockholm en sommarsalong med stockholmsvyer.

Att det finns oändligt många sätt att se på staden är tydligt i utställningen. Konstnärerna har var och en skapat sin version av Stockholm med omnejd. De har arbetat med olika tekniker så som skulptur, måleri, textil, teckning, mosaik, digital bild och fotografi.

Inspiration har de fått av konstnären Josabeth Sjöberg som målade akvareller av Stockholm under 1800 -talet. Hon målade Stockholm då och de medverkande konstnärerna har målat Stockholm nu. En del har utgått från interiörer och en del från vyer över staden, precis som Josabeth gjorde. Besökaren får även ta del av Josabeth Sjöbergs måleri i form av ett bildspel.

I utställningen möter du bland annat broderier av Essingen och Akalla, ett fotocollage med konstnären Lisbet Hemse tillsammans med 1800-tals konstnären Josabeth Sjöberg. Hammarbybacken målad och tolkad i en ny tappning och teckningssviter av konstnärernas hem med utsikter.

Konstnärerna som deltar är verksamma på ateljéer som drivs av Inuti som bedriver daglig verksamhet för konstnärligt begåvade personer med funktionsvariationer.

-Vi upptäckte en viktigt och intressant konstverksamhet och ville tillsammans med dem undersöka hur deras tolkningar av Stockholm skulle se ut, säger Annelie Kurttila, enhetschef på Stockholms läns museum. Vi hoppas att utställningen ska ge besökaren nya utsikter på Stockholm men också insikter om konstens möjligheter för alla och envar. Det är fri entré som vi alltid har till våra utställningar.

Välkommen på pressvisning

18 maj klockan 10.00, OSA till kommunikationsansvarig Lenita Gärde: lenita.garde@stockholmslansmuseum.se,
Stockholms läns museum, Järnvägsgatan 23. Vid pressvisningen medverkar Anneli Aaltonen och några av konstnärerna.

Vernissage:

18 maj klockan 17.30 till 19.00. Ingen föranmälan behövs.

Program för kvällen:

• Museichef Christer Falk hälsar välkommen.
  • Anneli Aaltonen Krantz, konstnärlig ledare för Inuti berättar om konstnärerna och Inutis ateljéer.
  • Konstnären Anders Wettler genomför en performance.

Kontakter:

Rebecka Walan, utställningsproducent, 076-526 94 44, rebecka.walan@stockholmslansmuseum.se

Lenita Gärde, kommunikationsansvarig, 076-526 94 24, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se

Stockholms läns museum Mer än ett vanligt museum

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är mer än ett vanligt museum – vi arbetar med allt från utställningar, program, kurser och workshops till uppsökande inom vår pedagogiska verksamhet och på uppdrag inom kulturmiljöfrågor. Till skillnad från många andra museer har vi inga traditionella föremålssamlingar, däremot har vi en riklig skatt med bilder av dokumentär och insamlande karaktär.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.