Kollage av Eva Dahlman, Arvida Byström och Lisa Ehlin. Egentagna selfies.

Bilden av mig – nu och då

Tid 4 December 2019 18:00 – 19:30

Plats CFF – Centrum för fotografi, Tjärhovsgatan 44 B, 11628 Stockholm

Idag fotograferar vi oss själva och lägger upp på sociala medier av olika anledningar och i olika situationer. Allt från en träningsselfie i gymmet till en selfie med kaninöron på Snapchat. Men vad är en selfie och vad innebär det? Är detta ett nytt fenomen? Finns det några likheter eller skillnader mellan det traditionella fotografiska självporträttet och dagens selfie? För att reda ut detta har vi, Stockholms läns museum, Stockholms Kvinnohistoriska och Centrum för fotografi, bjudit in Lisa Ehlin – doktor i modevetenskap, kulturskribent och redaktör, Arvida Byström – fotograf och konstnär och Eva Dahlman – hedersdoktor i fotohistoria och vice ordförande för Centrum för fotografi. Kvällens moderator är konstnären och poeten Makda T. Embaie.

Om de medverkande:

Lisa Ehlin är doktor i modevetenskap, kulturskribent och redaktör. Hon har fascinerats av sociala medier och fokuserar på selfien som kommunikation, kultur och subversion.

Arvida Byström är fotograf och konstnär och har ställt ut sin konst över hela världen, samt jobbat med många stora tidningar och märken. 2017 gav hon ut boken Pics or It Didn’t Happen: Images Banned from Instagram, en bok med bilder som blivit censurerade på Instagram, tillsammans med konstnären Molly Soda.

Eva Dahlman har arbetat med de fotografiska samlingarna på Nordiska museet och Kungliga biblioteket. Hon har publicerat en rad artiklar i fotohistoriska ämnen både i Sverige och utomlands. Hennes forskning riktar särskilt in sig på kvinnor bakom kameran och bygdefotografi i Sverige.

Makda T. Embaie – kvällens moderator. Hon är konstnär och poet och studerar för närvarande fri konst på Konstfack och Decolonizing Architecture på Kungliga konsthögskolan. Embaie har tidigare deltagit i utställningen Brown Island på Konstfack och ställt ut på Hallwylska palatset och Konsthall C.

17.40 serveras kaffe och smörgås.

Fri entré! Först till kvarn.