Konstnären Thomas Qvarsebo kommer till Konstkuben i Brohuset. Foto: Mattias Ek.

Nyhet -

Invigning av appen Upptäck konsten i Upplands-Bro den 24/9kl 18.00 på Konstkuben i Brohuset

Nu lanserar Stockholms länsmuseum tillsammans med Uppland-Bro appen Upptäck konsten. En app som gör det möjligt att få veta mer om den offentliga konsten i kommunen och även i Solna Huddinge, Täby, Nacka och Värmdö. Här kan du enkelt ta reda på mera om både konstverk och konstnär. Du gör det genom att ladda ner appen gratis till din mobiltelefon.

Den offentliga konsten är en skatt som finns i vårt offentliga rum. Ändå går den oss ibland obemärkt förbi. Detta vill Stockholms läns museum tillsammans med kommunen råda bot på.

För att sätta fokus på den offentliga konsten har museet tillsammans med kommunen bjudit in konstnären Thomas Qvarsebo.

Han kommer till Konstkuben i Brohuset för att berätta om sitt konstverk “Flöjtspelerska” som har sin placering i Bro centrum. Flöjtspelaren är ett av de konstverk som du kan hitta i appen Upptäck konsten.

Thomas Qvarsebokommer också att berätta om sitt konstnärskap. Han utbildade sig vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1971–1976 och har sedan dess gjort flera konstverk för det offentliga rummet: “Korv-Ingvar” i Solna, ”Greta Garbo” på Greta Garbos torg, minnesmärket “Jas” efter kraschen på Långholmen för att bara nämna några. Flickan i Bro som spelar på sin flöjt är bara en i raden av alla musiker han gjort skulptur av. Skulle man sätta samman dem i en utställning skulle de bilda en hel orkester.

“Med appen Upptäck konsten vill vi göra det enkelt och roligt att upptäcka den offentliga konsten i länet”, säger Rebecka Walan, intendent på Stockholms läns museum.