Skulpturen När vi blundar av Tomas Lacke är ett av konstverken som finns med i appen Upptäck konsten. ©Tomas Lacke/Bildupphovsrätt 2022. Foto: Rebecka Walan/Stockholms läns museum.

Nyhet -

Lansering av ny konstapp i Sollentuna

Nu till hösten släpper Stockholms läns museum tillsammans med Sollentuna kommun ett nytt spår i appen Upptäck konsten. En app som gör det möjligt att få veta mer om den offentliga konsten i Sollentuna och även i tio andra kommuner. Här kan du enkelt ta reda på mera om både konstverk och konstnär. Du gör det genom att ladda ner appen gratis till din mobiltelefon.

Den offentliga konsten är en skatt som finns i det offentliga rummet. Ändå går den ibland oss obemärkt förbi. Det vill nu Stockholms läns museum tillsammans med länets kommuner råda bot på.

I appen finns information om konstverk och konstnärerna bakom verken. Så nu när hösten är här kan du passa på att gå en konstrunda i Sollentuna. Och varför inte ta med en vän att samtala med?

– Med appen Upptäck konsten vill vi göra det enkelt och roligt att upptäcka den offentliga konsten i länet. Vi vill också uppmuntra till samtal om konsten. Att diskutera form och uttryck tillsammans med någon kan göra att du ser på konsten på ett nytt sätt. Appen är till för både konstälskaren och den nyfikne som vill veta mer om konsten i det offentliga rummet, säger Rebecka Walan, intendent på Stockholms läns museum

– Den offentliga konsten i Sollentuna kommun är en samling av relativt unga verk, de flesta från 1970-tal och framåt. Vi jobbar för att de förblir levande för kommande generationer, därför är vi väldigt glada över möjligheten att tillgängliggöra den offentliga konsten som finns i kommunen genom Appen Upptäck konsten, säger May Hamaoui Johnson, konstansvarig på Sollentuna kommun.

Upptäck konsten i Sollentuna är ett samarbete mellan Stockholms läns museum och Sollentuna kommun.

Den 27 oktober kl 14.00–15.00 invigs det nya spåret i appen med ett samtal på Stallbacken, Edsvik, vid skulpturen När vi blundar av Tomas Lacke. Rebecka Walan, intendent på Stockholms läns museum och personal från allmänkulturenheten i Sollentuna berättar mer under lanseringen