Penningby slott filmad med 360-gradersteknik. Foto: Stockholms läns museum.

Nyhet -

Upplevelse av svårtillgängliga platser i 360-gradersteknik

Nu öppnar Stockholms läns museum ytterligare en plats för digitalt besök. Under året har vi producerat en film i 360-graders teknik i vilken vi får följa med till Penningby slott.

I Stockholms län finns mängder av spännande och intressanta kulturmiljöer som representerar olika tidsepoker, verksamheter, berättelser och människor. Flera av dessa kan, av olika skäl, vara svårtillgängliga för besök. De kan ligga i oländig natur, vara svårframkomliga, farliga, förbjudna att vistas i eller helt enkelt försvunna.

I Stockholms läns museums uppdrag ingår att öka kännedomen om dessa miljöer för att allmänheten i förlängningen ska besöka och utforska dem. Därför har Länsstyrelsen i Stockholms län gett Stockholms läns museum bidrag för att VR-filma några av dessa besöksmål.

Syftet med filmerna är att med hjälp av360-graders film, arkivbilder och ljudberättelser gör länets kulturmiljöer tillgängliga för alla, även personer med fysiska funktionsvariationer. Filmerna kan ses och lyssnas på i mobilen, på bildskärm eller VR-headset.

– Penningby är en fascinerande miljö med flera årsringar. Det är extra roligt att få tillgängliggöra byggnadens källare som fortfarande har en väldigt ålderdomlig karaktär och där murar, gluggar och öppningar verkligen ger en känsla av försvarsborg. Det är särskilt intressant eftersom det är osäkert om borgen verkligen byggdes i försvarssyfte. Jag lockas gärna tillbaka i tiden när jag besöker Penningby och särskilt när det hölls fest och bröllop på Penningby som dessutom besöktes av Gustav Vasa 1543 men byggnaden är intressant på så många fler sätt som kan få veta mer om i filmen, berättar Stina Hageqvist bebyggelseantikvarie på Stockholms läns museum.

Om Penningby slott

Penningby slott uppfördes till stora delar under 1500-talet och fick sin kvadratiska plan under Lars Turesson Tre Rosor på 1540-talet. Möjligen byggde han vidare på de senmedeltida murar vi ser i källaren. Penningby har haft många skepnader och ett antal ombyggnader förvandlade den senmedeltida borgen till en ståndsmässig adelsbostad och senare en representativ borgerlig boning, då slottet övergått i ofrälse ägo vid 1800-talets början. Penningby var i sin glans dagar under 1700-talet ett mönsterjordbruk och ägde hela socknen samt delar av intilliggande socknar. Dagens fantasieggande utseende är resultatet av en kraftig brand 1831.

Se filmen i sin helhet på vår webbplats.

Digital vandring i Penningby slott | Stockholms läns museum (stockholmslansmuseum.se)

Filmen är producerad av Stockholms läns museum och Jesper Klevenås Filmproduktion. Projektledare, manus, research och berättare: Stina Hagelqvist