Den tiotusende bilden laddades upp av Lasse Nilsson, bilden föreställer en hemmagjord smörjgrop. Foto: Lasse Nilsson

10 000 samtidsbilder från Stockholms län

Äntligen har vi nått 10 000 bilder från länsinvånarna i länsmuseets samling Samtidsbild. Plattformen är museets verktyg för insamling av länsinvånarnas digitalt födda fotografier som har funnits sedan 2011. Det unika med plattformen är att användarnas fotografier publiceras direkt och därför ger en bild av vardagslivet i länet här och nu samtidigt som det kommer berätta om vår samtid i framtiden.

Insamling och samtidsdokumentation är en viktig del av museets verksamhet. Utan samtidsinsamling och dokumentation skapar vi glapp i historieskrivningen som är svåra att rekonstruera i efterhand.

–Jätteroligt att vi nu har nått 10 000 fotografier i Samtidsbild. De uppladdade fotografierna en unik bild av det samtida livet och vardagen i vårt län som bidrar till vårt gemensamma kulturarv, säger museichef Annelie Kurttila och fortsätter: Det är extra roligt att den tiotusende bilden laddades upp under museets 40-årsjubileum!

Den tiotusende bilden laddades upp av Lasse Nilsson som är en flitig användare av Samtidsbild.

– Det blev en jättefin och intressant bild som blev den tiotusende bidraget. Bilkulturen är ju verkligen en samtidsmarkör samtidigt som bilden visar på förhållandet mellan människa och natur, säger Karolina Hedström, fotoantikvarie på länsmuseet.

Vi ställde några frågor till Lasse om hur hans relation till fotografi och Samtidsbild.

Hur känns det att ha laddat upp den tiotusende bilden på Samtidsbild?
    – Det känns kul att det är så många som bidrar att det redan blivit 10 000 bilder. Spännande att se så många bilder från dagens Stockholm. Eftersom jag själv tycker det är intressant med ”vardagsbilder” från förr i tiden hoppas jag kunna bidra till att mina bilder kan glädja någon i framtiden.

Vem är du och hur är din relation till fotografi och Samtidsbild?
    – Jag är en pensionär som alltid tar med mig kameran. Har hobbyplåtat i drygt 40 år och även en del i jobbet som journalist. Kollar ofta på Samtidsbild och har väl själv laddat upp några hundra bilder under de senaste åren.

Kan du berätta lite om bilden Hemmagjorda smörjgropen?
    – Den fina smörjgropen stötte jag på under en skogspromenad i norra Nynäshams kommun, i närheten av Hemfosa.

I vilken del av länet kommer du ifrån eller bor du?
    – Jag bor på Djurgården och laddar därför upp många bilder härifrån.

Vi tackar alla användare som laddar upp bilder i Samtidsbild och bidrar till vårt gemensamma kulturarv.