Dokumentation av runhällen i Glömstadalen. Fotograf Daniel Sahlén.

Fler runstenar att upptäcka med AR-teknik i appen Upptäck historien

Tisdag den 11 april lanserar Stockholms läns museum ytterligare en AR-guide till runstenar i appen Upptäck historien. Med hjälp av Augmented reality presenterar museet sex nya runinskrifter i Huddinge, Botkyrka och Salem. Här kan du lyssna och läsa vad som står på stenarna och samtidigt lära dig mer om personerna bakom ristningarna i en personlig historiestund. Samtidigt publiceras ytterligare åtta runstenar, som presenteras i bild och text.

Årets lansering av runstenar är ett samarbete med Huddinge kommun som även medverkar i många andra guider i appen.

– Det är jätteroligt att vi kan fortsätta lyfta Huddinges kulturarv via appen upptäck historien. Genom AR-tekniken levandegörs runstenarnas berättelser för besökaren och vi hoppas att både skolklasser, historieintresserade och de som vill veta mer om Huddinges kulturarv kommer använda sig av appen, säger Tove Sandahl Fransson och Katarina Borg på Huddinge kommun.

AR-funktionen kan i första hand användas på plats och triggas av att mobilkameran känner igen mönster på runstenen. Stenarna skannas och texten översätts därefter i två steg. Först till fornnordiska och sedan till svenska. Guiden kan även användas i klassrummet och klarar av att tolka tvådimensionella fotografier. Appen innehåller olika geografiska punkter som är kopplade till runstenarna och användaren kan se de utvalda platserna på en interaktiv karta.

När man skannar runstenen framträder museets arkeolog Daniel Sahlén och berättar om stenen och dess historia. Projektet är unikt. Andra museer har använt AR-teknik tidigare, men inte med översättningsfunktion. Med guiden vill museet sätta runstenarna i en vidare kontext för att öka kunskapen om de olika runstenarna och runinskrifter i allmänhet. Stockholms läns museum fortsätter utveckla appen och ny information fylls på kontinuerligt från olika delar av länet så att ännu fler kan ta del av vårt gemensamma kulturarv.

– Appens målsättning är att göra en viktig och uppskattad historisk lämning mer tillgänglig. Jag tycker det är fascinerande att vi med modern digital teknik kan läsa och förstå människor som levde för flera tusen år sedan, det blir en häftig tidsresa berättar Daniel Sahlén arkeolog och projektledare för Upptäck historien.

Upptäck runstenarna i Huddinge med hjälp av digital teknik och mobilappen Upptäck historien.

I samband med lanseringen kommer Daniel Sahlén, arkeolog på länsmuseet och projektledare för appen, till Huddinges huvudbibliotek och berättar om Huddinges runstenar och mobilappen Upptäck historien.

Datum och tid: onsdag den 12 april, kl. 17:30–18:30
    Plats: Huvudbiblioteket, Kommunalvägen 28A
    Fri entré

Vid frågor kontakta

Daniel Sahlén, arkeolog och projektledare
    daniel.sahlen@regionstockholm.se

Michelle Stensson Larsson, kommunikatör
    michelle.stensson-larsson@regionstockholm.se

Mobilappen Upptäck historien

Upptäck historien kan laddas ner gratis på Google Play eller AppStore.
    Finns även som enklare version på länken: http://upptackhistorien.webappdev.onspotstory.com/upptackhistorien/