Frösunda station. Foto: Foto: Zackeus Carlsson, Vallentuna bildarkiv.

Fler stationer i Kulturhistoria längs spåret

Den 20:e april lanserar Stockholms läns museum nytt innehåll i guiden Kulturhistoria längs spåret som finns i mobilappen Upptäck historien. I den uppdaterade versionen hittar du nu ytterligare åtta tågstationer som går norrut. Det är Täby centrum, Täby kyrkby, Vallentuna, Frösunda och Kårsta som går längs Roslagsbanan samt Kallhäll, Jakobsberg och Barkarby som sträcker sig längs Mälarbanan.

"Appen Upptäck historien är en möjlighet för oss att bredda synen på Vallentunas kulturmiljöer. Jag åker Roslagsbanan varje morgon, det är lätt att ta den för given. Men Roslagsbanan är en källa till många berättelser och öden. Från tågvagnen upplevs Vallentunas varierade landskap och nu kan vi även fördjupa innebörden genom historia", säger Anders Dahlgren, Kulturchef Vallentuna.

Med Kulturhistoria längs spåret förflyttas du mentalt med tåget och upptäcker på så sätt länets historia. Guiden stannar till vid olika stationer och du får på färden veta hur platsen såg ut före, under och efter tågets inträde. Tågspårens linjer används främst för att illustrera hur Stockholms utkanter har formats från landsbygd och villasamhälle, till dagens tätort. I guiden kan du besöka runstenar, medeltida kyrkor och tidiga industrier. Du får även lära känna personer som var med och formade norra Stockholm för hundra år sedan.

"Kulturhistoria längs spåret är en väldigt uppskattad guide i appen Upptäck historien. Det är roligt att Vallentuna, Täby och Järfälla kommun nu vill vara med. På så sätt blir bilden av kulturhistorien längs spåret mer komplett då även de norra stationssamhällena finns med i appen", säger Daniel Sahlén som är projektledare för appen och arkeolog på Stockholms läns museum.

Länk till Google Play

Länk till App Store

Daniel Sahlén, projektledare för Upptäck historien och arkeolog på Stockholms läns museum,
076-526 94 54, daniel.sahlen@regionstockholm.se

Lenita Gärde, kommunikatör, 076-526 94 24, lenita.garde@regionstockholm.se

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.