Den 26 mars gästar Stockholms läns museum Haninge kulturhus, programpunkter och aktiviteter hela dagen. Foto: Thorsten Nilsson.

Haninge: från forntid till framtid – en fullspäckad dag i Haninge kulturhus

Lördagen den 26 mars kommer Stockholms läns museum till Haninge kulturhus. Vi finns på plats hela dagen mellan klockan 11-16 och bjuder på ett program tillsammans med Haninge kommun. Du får lära dig mer om Haninges kulturmiljö, om stadsutveckling, arkeologi, konst, historia och om en dansfilm som spelas in i Brandbergen genom föreläsningar och stadsvandringar. För barn finns möjligheten till skapande i konstverkstan och om vädret tillåter kommer det också finnas aktivitet ute på torget. Var med och bygg en stad i kartong!

Under dagen finns också möjligheter att lämna samtida bilder och berättelser till Stockholms läns museum. På så vis kan besökaren vara med och skriva Haninges historia! Samtliga bilder kommer att presenteras på museets hemsida.

Bakgrund
Stockholms läns museums Pop up i Haninge är en del av projektet Platsverkstan. Sedan 2016 har länsmuseet drivit projektet på de platser som pekas ut som regionala stadskärnor i den regionala utvecklingsplanen för Stockholm 2050. Insamlingen i Haninge pågår under våren 2022 och projektet avslutas under hösten med en digital utställning.

Programmet är gratis och riktar sig till alla som bor i Haninge eller har annan koppling eller intresse av platsen.

Plats: Poseidons torg 8, Haninge.

Datum och tid: 26 mars 11-16

Länk till hela dagens program

Moa Beskow, projektledare för evenemanget och för Platsverkstan Haninge: moa.beskow@regionstockholm.se, 076-526 94 30

Lenita Gärde, kommunikatör: lenita.garde@regionstockholm.se, 076-526 94 24

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.