Ny guide om Slotts- och herrgårdsmijlöer i appen Upptäck historien. Här Sturehovs slott i Botykyrka kommun. Foto: Jenny Bergensten.

Hitta till länets slotts- och herrgårdsmiljöer via appen Upptäck historien

Under oktober presenterar Stockholms läns museum en ny guide i appen Upptäck historien. Nytillskottet går under namnet ”Slotts- och herrgårdsmiljöer” och innehåller till en början fyra slott i Stockholms län. Det är ett år sedan appen lanserades och nu kan du ta del av olika guider med information och berättelser från flera tusen år tillbaka.

I Stockholms län finns det många uppskattade slott och herrgårdar. Miljöerna vittnar om den politiska betydelse som huvudstaden har haft sedan medeltiden, men det finns även många personliga och detaljrika berättelser att ta del av. I den nya guiden besöker vi fyra av länets slott och herrgårdar, vi bekantar oss med platsernas historia och ser hur slotten och herrgårdarna runt omkring har förändrats sedan de byggdes. Vi träffar medeltida riddare, världsberömda kvinnliga författare och barn som både har format och har blivit formade av slottens historia.

”Det har varit fantastiska roligt och lärorikt att arbeta med en guide om Stockholms läns slott och herrgårdar. Varje slott bär på sin unika historia där människor som byggt slottet och dess omgivning också bidrar med sin historia”, säger Daniel Sahlén som är arkeolog på Stockholms läns museum.

Först ut är Sturehovs slott i Botkyrka kommun, en av Sveriges mest välbevarade gustavianska miljöer. Under 1500-talet byggde familjen Sture en större herrgård på en plats med långa anor. Men det var först i slutet av 1700-talet under ledning av adelsmannen och friherren Johan Liljencrantz, som slottet blomstrade upp till den imponerande miljö vi idag kan ta del av vid Mälarens strand.

”Att stå på plats och studera de gamla målningarna från när Sturehovs slott var nytt är som att öppna ett tidsfönster till en annan värld. Det blir som en upptäcktsfärd in i historien när man med appen i handen ger sig ut på vandring”, säger Åsa Anderljung som är Kultursamordnare Botkyrka kommun

Senare i höst kompletterar vi med guider om slotten vid Tyresö, Näsby och Årsta. Och framöver planerar vi att skapa ännu fler guider till Stockholms slott och herrgårdar.

Den 16 oktober kan du dessutom följa med på en fysisk vandring av Sturehovs slott. För mer information och bokning besök Botkyrka kommuns hemsida.

Gå till länken: Busstur till Sturehovs slott den 16 oktober

Daniel Sahlén, arkeolog och projektledare för Upptäck historien: 076-526 94 54, daniel.sahlen@regionstockholm.se

Lenita Gärde, kommunikatör, 076-526 94 24, lenita.garde@regionstockholm.se

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.