Bild på Food trucks som är en del av alla berättelser som finns med i Kungens kurva stories. Foto: Elisabeth Boogh

Kungens kurva stories – Om en plats i förändring

Den 17 september lanserar Stockholms läns museum Kungens kurva stories. Museet har dokumenterat platsen i Huddinge sedan 2019 och nu kan du ta del av berättelserna härifrån direkt i din mobil. Du möter människor som verkar här, deras minnen och tankar om framtiden. Inom bara ett decennium kommer Kungens kurva att se helt annorlunda ut. Platsen har då blivit en av åtta regionala kärnor som vuxit fram tack vare utvecklingsplanen RUFS2050.

Kungens kurva stories baseras på både nyskapat och insamlat material. Museet har varit i kontakt med människor som har berättat om sin relation till platsen idag, vilka minnen som dyker upp från förr och vad de tänker om framtidens Kungens kurva. Sex av berättelserna illustreras genom personliga porträtt: Du får till exempel träffa Anne som driver ett hunddagis i ett litet skogsparti i Kungens kurva, Jesper som hyr en övergiven parkeringsplats för foodtrucks och Sofia som bor hemma med sina föräldrar i villan i Segeltorp för att spara pengar och kanske kunna köpa en av de nyproducerade lägenheterna i Kungens kurva.

Författaren och journalisten Per Wirtén berättar om Kungens kurvas historia och framtid i en digital stadsvandring och konstnären Maria Ängkvist Klyvare berättar om sina offentliga konstverk Lysande tefat som är placerade i rondeller runt om i Kungens kurva. En annan konstnär som medverkar är Paula Urbano som har en personlig koppling till platsen. Hennes nya videoverk PAKTEN visas här för första gången. Det är en konstnärlig betraktelse av Kungens kurva där du lyfts från asfalten och tas med på en tidsresa tillbaka till 1994 och en särskild kväll med en bästis. Men presentationen bygger även på arkiv och historiska källor. Vi får veta mer om IKEA:s tillkomsthistoria och varför just Kungens kurva heter Kungens kurva. Det går också att ana hur framtidens Kungens kurva kommer att se ut.

I ett ett poddavsnitt samtalar Jonas Ellenfors; planarkitekt på Huddinge kommun, Sara Revström; landskapsarkitekt på ÅWL arkitekter och Jenny Andreasson; arkitekt och planarkitekt på PE arkitektur med Maja Willen, konstvetare och forskare om framtiden, visionerna och utvecklingen av Kungens kurva.

– Vi har träffat människor som har berättat. Vi har letat i våra och i andras arkiv. Vi har undersökt framtidsplanerna och tagit del av kommunens planering. Vår ambition har varit att befolka platsen, att skrapa på ytan och gå bortom det mest uppenbara. Kungens kurva består ju i huvudsak av stora köplador, parkeringsplatser och över lag stora asfalterade ytor. Väldigt många människor har en relation till platsen, men den kanske inte är så personlig. Eller? Detta ville vi undersöka i projektet”, säger Moa Beskow som varit projektledare.

Kungens kurva stories baseras på material som tagits fram i projektet Platsverkstan. Här fokuserar museet på de så kallade regionala stadskärnorna som är utpekade i RUFS2050. Det är ett planeringsdokument med en övergripande planering för hela Stockholmsregionen och tar sikte mot år 2050. Hur ska regionen utvecklas? Hur ska den förväntade befolkningsökningen hanteras? Hur ska regionen växa och forma en bra livsmiljö nu och för kommande generationer? I planen pekas åtta särskilt viktiga platser ut och en av dem är Kungens kurva som tillsammans med Skärholmen bildar en regional stadskärna.

Mellan den 17 september 2021 och 16 januari 2022 kan du ta del av Kungens kurva stories på Stockholms läns museums webb.

Länk till webbsidan:

Moa Beskow, projektledare och producent, moa.beskow@sll.se, 076-526 94 30

Lenita Gärde, kommunikatör, lenita.garde@sll.se, 076-526 94 24

.

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.