Appen Upptäck konsten är gratis att ladda ner. Foto: Stockholms läns museum.

Lansering av konstapp i Järfälla

Stockholms läns museum presenterar tillsammans med Järfälla kommun ett nytt spår i appen Upptäck konsten.

De nya konstverken som presenteras i appen finns på tre platser i Järfälla: Jakobsberg, Barkarby och Kallhäll. Passa på att gå en konstrunda i kommunen.

– Med den offentliga konsten når vi ut till invånarna. Man kan säga att konsten kommer till folket istället för att de behöver komma till konsten. Och genom appen Upptäck konsten blir den offentliga konsten ännu mer tillgänglig, säger Mikael Falk, konstansvarig kultursekreterare i Järfälla kommun.

Den offentliga konsten är en skatt som finns i det offentliga rummet. Ändå går den ibland oss obemärkt förbi. Det vill Stockholms läns museum tillsammans med länets kommuner råda bot på.

I appen är det möjlighet att ta reda på mer om både konstverk och konstnärer i ett tiotal kommuner runt om i länet.

Visste du till exempel att inspirationen till kören av Thomas Qvarsebo i Jakobsberg kommer från Händels Messias?

– Genom appen Upptäck konsten vill vi göra det enkelt och roligt att upptäcka den offentliga konsten i länet. Vi vill också uppmuntra till samtal om konsten. Att diskutera form och uttryck tillsammans med någon kan göra att du ser på konsten på ett nytt sätt, säger Rebecka Walan konstintendent på Stockholms läns museum.

Upptäck konsten är gratis att ladda ner till din mobiltelefon. Appen hittar du i App Store eller på Google Play.

Lansering med konstvandring

Vi inviger Järfällas medverkan i appen Upptäck konsten med en konstvandring i Jakobsberg. Konstvandringen leds av Mikael Falk, kultursekreterare och konstansvarig i Järfälla kommun, och konstintendent Rebecka Walan vid Stockholms läns museum. Konstvandringen tar 1 timme och är för alla. Varmt välkomna!

Datum och tid: 12 september 17:3018.30
Plats: Jakobsberg
Samling: Riddarplatsen, vid Lars Nilssons skulptur ”Pojken”.
Arrangör: Stockholms läns museum och Järfälla kommun

Kontakt

Vid frågor kontakta konstintendent Rebecka Walan eller presskontakt Michelle Stensson Larsson.

Rebecka Walan
rebecka.walan@regionstockholm.se