Lokal historia i Stockholms län för alla historieintresserade

Den 16 februari lanserar Stockholms läns museum Länskällan, en digital plattform som förmedlar kunskap om lokal historia genom arkivmaterial, i samarbete med kommuner i länet och Hembygdsförbundet.

Länskällan presenterar lokal historia i Stockholms län pedagogiskt och lättillgängligt med ambitionen att väcka nyfikenhet för platsen där vi bor. Det är en redaktionell produkt som samlar artiklar tematiskt utifrån historiskt källmaterial. Något av Stockholmskällan för länet. ”Bli kommunist eller utvandra”, ”Kvinnokamp i Täby” och ”När kommunerna röstade i varandras val” är några exempel på artiklar man kan läsa. Artiklarna har byggts upp kring arkivmaterial som kommunerna har bidragit med. Det kan till exempel vara fotografier, filmer, röstlängder, kartor och annonser. Till artiklarna finns övningar, quiz och lärarhandledningar. Inledningsvis presenteras två teman, industrialisering och aktivism, och fler teman kommer att läggas till.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda det här materialet till alla som hungrar efter lokal historia. Genom Länskällan går det att upptäcka historiska strömningar på en micronivå och vi blir varse hur det lokala är intimt sammanbundet med nationella och internationella förändringar, säger museichef Annelie Kurttila.

Kommuner som är med i samarbetet är Ekerö, Nacka, Norrtälje, Nynäshamn, Tyresö, Täby och Upplands-Bro tillsammans med Hembygdsförbundet. Alla samarbetspartner har levererat material som ger nya perspektiv på varje plats.

Redaktionen består av lärare och artiklarna i Länskällan kopplar till innehållet i Läroplanen för högstadiet. Men även om målgruppen är högstadieelever och deras lärare kommer alla som är intresserade av historia att hitta ett nytt och spännande material om vårt län.

– Jag tror att lärare kommer att märka att Länskällan är gjord av lärare för lärare. Jag är stolt över att kunna erbjuda så mycket lokalt källmaterial tillsammans med massor av tips, färdiga lektionsupplägg och frågor med facit till länets historielärare. Texterna är skrivna för att högstadieelever och handlar om människors liv och öden samtidigt som de belyser de stora historiska förändringarna, säger Mats Nilsson digital pedagog på länsmuseet.

Satsningen Länskällan drivs och genomförs av Stockholms läns museum i samarbete med länets kommuner och Hembygdsförbundet i Stockholms län.

Länskällan lanseras 16 februari men det är redan nu möjligt att titta på webbplatsen: Länskällan

Välkommen till lanseringen

Den 16 februari kl 15.00-17.00 bjuder vi in till ett lanseringsevenemang för Länskällan.
      Plats: Fatburen, Södermalmsallén 36, lokal Champagne.

Program:
      Annelie Kurttila, museichef, och Mats Nilsson, digital pedagog, hälsar välkomna och presenterar Länskällan.

Föredrag om mikrohistoria av historieprofessor Anna Götlind från Stockholms Universitet.

Anmälan:
      Kontakta Michelle Stensson Larsson för att anmäla dig.
      Michelle.stensson-larsson@regionstockholm.se
      Sms/Mobil: 070-250 97 51