Bild av telefon med appen Upptäck konsten.

Nu lanserar vi Haninge kommuns medverkan i appen Upptäck konsten.

Inför sommaren lanseras Haninge kommuns medverkan i appen Upptäck konsten. I appen får du veta mer om den offentliga konsten i Haninge och även i Huddinge, Lidingö, Nacka, Solna, Södertälje, Täby, Upplands-Bro, Värmdö och Österåker. Här kan du enkelt ta reda på mera om både konstverk och konstnär.

Den offentliga konsten är en guldgruva som finns i det offentliga rummet. Ändå går den ibland oss obemärkt förbi. Det vill Stockholms läns museum tillsammans med länets kommuner råda bot på.

”Alla kanske inte lägger märke till att det finns konstverk på platser de passerar. Lysande lav på stenar eller en flyttkartong med drömmar i en gränd. Varje konstverk rymmer en berättelse, om platsen eller om de som vistas där. Appen blir ett sätt att få veta mer om tankarna bakom konstverken”, säger Anna Ahlstrand, intendent för den offentliga konsten i Haninge kommun.

Så nu när sommaren är här kan du passa på att gå en konstrunda i Haninge. Och det finns många områden att välja mellan: Handen, Brandbergen och Tungelsta. Varför inte ta med en fikakorg och avsluta konstrundan med en kopp kaffe i gröngräset?

“Här i Haninge har flera konstverk vuxit fram tillsammans med invånarna i kommunen. Ur ett regionalt perspektiv är det unikt. Vi hoppas att appen ska göra att fler får upp ögonen för alla de fantastiska offentliga konstverk som finns här”, säger Rebecka Walan, intendent på Stockholms läns museum.

Haninge kommuns medverkan i appen lanseras med en konstvandring den 2 juni kl 17.00 -18.30. Vi avslutar med att bjuda på fika i Eskilsparken. Samling: Foajén Kulturhuset i Handen. Ingen föranmälan krävs.

Appen laddar du ner gratis till din mobil via AppStore eller GooglePlay

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.