Edsbergs slott vid Edsviken i Sollentuna en av alla platser som nu finns i appen Upptäck historien. Foto: Alf Nordström

Nya spår att upptäcka med appen Upptäck historien

Nu lanserar Stockholms läns museum appen Upptäck historien i Sollentuna tillsammans med kommunen. Tre nya spår knutna till kulturhistoriska platser i Sollentuna tillgängliggörs med hjälp av ljud text och bilder.

Spår efter historien finns överallt. I Sollentuna kommun finns mängder av historiska platser som bär på berättelser om människor och händelser som format platsen. Med appen Upptäck historien vill länsmuseet och kommunen att fler ska upptäcka dessa platser. Appen är uppbyggd i tematiska guider och berättar om både människor och platser i hela länet.

– Att kunna ta del av sin lokala historia i en app är en spännande och samtida lösning för att lära sig mer om sin hembygd. Jag hoppas att många sollentunabor tar chansen att använda appen och upptäcka kommunens rika historia säger Birgit Lindholms, enhetschef på kultur och fritidskontoret.

I guiden Kulturhistoria längs spåret följer vi pendeltåget genom länet. Guiden stannar till vid olika stationer och på färden får vi veta hur platsen såg ut före, under och efter tågets inträde. I Slott- och herrgårdsmiljöer presenteras några av Stockholms fantastiska slott. Här kan man lära sig mer om platser i den fina parken runt Edsbergs slott. Vad har hänt på slottet och vem var Malla Silfverstolpe? Länets medeltida kyrkor vittnar om den tid då Stockholm blev kristet. Om detta och mycket mer kan finns att upptäcka i guiden Medeltida kyrkor.

– I Sollentuna finns en rik skatt på historiska platser som berättar om de som levt här i flera hundra år. Därför har det varit ett nöje att ta fram materialet till Upptäck historien tillsammans med Sollentuna kommun, berättar Daniel Sahlén projektledare och arkeolog vid Stockholms läns museum.

Stockholms läns museum har tagit fram appen Upptäck historien tillsammans med några av länets kommuner och den riktar sig till alla som vill veta mer om vad som har hänt här.

I samband med lanseringen håller länsmuseet arkeolog Daniel Sahlén ett föredrag om Upptäck historien i Sollentuna. Föredraget är en del av Kulturvaket som arrangeras av Sollentuna kommun.

När: Fredag 26 maj klockan 20.00
Var: Edsbergsslott i Sollentuna

Lansering av Upptäck historien i Sollentuna - Stockholms läns museum (stockholmslansmuseum.se)

För frågor kontakta

Daniel Sahlén, projektledare och arkeolog
daniel.sahlen@regionstockholm.se

Michelle Stensson Larsson, kommunikatör
michelle.stensson-larsson@regionstockholm.se

08-123 379 31, 070 250 9751

Upptäck historien kan laddas ner gratis på Google Play eller AppStore.

Finns även som enklare version på länken: