Andreas Sohlberg, chef på Slöjd Stockholm som är en del av Stockholms läns museum. Foto: Jenny Bergensten.

​Nytt samarbete mellan Slöjd Stockholm och Studieförbundet Vuxenskolan

Studieförbundet Vuxenskolan inleder i vår ett helt nytt samarbete med Slöjd Stockholm. Båda organisationerna har ett stort utbud av kurser inom hantverksområdet. Ambitionen är att gemensamt förstärka slöjden inom folkbildningen, att öka utbudet av slöjdkurser samt att nå ut ännu bredare än idag.

– Att samverka med en part som har så stort kunnande inom slöjdområdet kommer att lyfta hela vårt kursutbud inom hantverksområdet, säger Annika Estassy Lovén, verksamhetschef vid Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm.

– När vi finns med i Vuxenskolans kanaler så når vi ut till ännu fler som är nyfikna på kurser i slöjd, säger Andreas Sohlberg, chef för Slöjd Stockholm. Samarbetet ger oss möjlighet att fokusera på vårt specialområde – slöjd.

Samarbetet inleds med samverkan kring ett 20-tal kurser under våren 2018. Innehållsmässigt handlar det om allt från brickvävning och lädersömnad till täljkurs för kvinnor.

Kurserna går främst av stapeln i Slöjd Stockholms vackra och funktionella lokal Slöjdrummet – inrymd hos Stockholms läns museum i Dieselverkstaden i Nacka.

Det finns förhoppningar om att utöka samarbetet på sikt, bland annat inom internationell slöjd. Potential för detta finns inom de många internationella kulturföreningar som bedriver bildningsverksamhet inom ramen för Studieförbundet Vuxenskolan.

Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm

stockholm@sv.se

www.sv.se/stockholm

Studieförbundet Vuxenskolan är ett av 10 studieförbund. Vuxenskolan är det studieförbund som finns på flest orter i Sverige. Vi har ett brett utbud av kurser som är öppna för allmänheten. Vi har också en omfattande kursverksamhet för personer med funktionsnedsättning samt samarbete med flera hundra organisationer. Varav drygt 100 internationella kulturföreningar.

Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter.

Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön.

Slöjd Stockholm

Slöjd Stockholm drivs av länshemslöjdskonsulenterna och är sedan 2013 en del av Stockholms läns museum. Verksamheten riktar sig till alla invånare i Stockholms län och är ett naturligt nav för kreativa människor som gillar att skapa med händerna. Slöjd Stockholm verkar för slöjdens roll i en hållbar samhällsutveckling.

För mer information om verksamheten; besök vår hemsida och botanisera i kursprogrammet eller kontakta Sara Kristensson

Sara Kristensson; Kommunikationschef och chef för Allmänmarknad vid SV Stockholm

Studieförbundet Vuxenskolan

Box 5225, 102 45 Stockholm

direkt: 08-679 03 52

mobil: 070-999 44 65

sara.kristensson@sv.se

www.sv.se/stockholm

För information om Slöjd Stockholm; kontakta Andreas Sohlberg:

Andreas Sohlberg; Enhetschef Slöjd Stockholm, Stockholms läns Museum

andreas.sohlberg@stockholmslansmuseum.se

Stockholms läns museum: Historia – Samtid – Framtid

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår historia, samtid och framtid.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner i länet.