Konstverk från Botkyrka presenteras i appen Upptäck historien. Foto: Stockholms läns museum.

Nytt spår i appen Upptäck konsten – Botkyrka presenteras med 19 konstverk

Tillsammans med Botkyrka kommun släpper Stockholms läns museum ett nytt spår i appen Upptäck konsten. Invigning sker den 24 oktober klockan 17:00 vid Konstkuben i Regnbågsparken i Fittja centrum i samband med FN-dagen.

─ Att konsten tar plats med olika uttryck är inte en självklarhet på alla platser i världen och därför är det värt att uppmärksamma. Här i Botkyrka finns en mångfald av olika uttryck i den offentliga konsten, säger Rebecka Walan konstintendent på Stockholms läns museum.

Konstverken som presenteras finns på flera platser i Botkyrka: Tullinge, Tumba, Alby, Norsborg och Fittja.

─ I Botkyrka har vi länge utforskat vad konst i det offentliga rummet kan vara. För oss är det viktigt att samtidskonsten är en självklar del av människors vardag. Därför är det spännande att få visa upp några av de senaste konstverken tillsammans med äldre verk som många Botkyrkabor redan har en relation till. Vi hoppas att många laddar ned appen och blir nyfikna på den konst som vi är så stolta över, säger Sofia Lundin, Intendent offentlig konst, Botkyrka konsthall.

I appen finns möjlighet att ta reda på mer om både konstverk och konstnärer. När Botkyrka läggs till presenteras nu offentlig konst i 13 av länets 26 kommuner och sammanlagt kan du ta del av 155 konstverk.

─ Appen är tänkt att vara en länk mellan betraktare och konstverk. När konstnärerna har skapat sina verk har de haft sina drivkrafter. Samtidigt ser vi på konsten med våra egna erfarenheter och sinnesstämningar. Ibland finns nyckeln till att uppleva konsten i skärningspunkten häremellan, säger Rebecka Walan konstintendent på Stockholms läns museum.

Välkomna på invigning av Upptäck konsten Botkyrka

Botkyrkas medverkan i appen Upptäck konsten lanseras i samband med invigningen av det nya verket på Konstkuben i Fittja centrum. Här har konstnären Sadia Hussain tillsammans med invånare skapat färgglada och tänkvärda målningar på de gråa väggarna på sopsugen i den nya Regnbågsparken.

Under invigningen av konstverket blir det ett samtal mellan Sofia Lundin som är intendent för offentlig konst, Rebecka Walan, projektledare för appen från Stockholms läns museum och Saadia Hussain. Varmt välkomna!

När: 24 oktober klockan 17:00.
Var: Konstkuben, Fittja centrum vid Regnbågsparken

Upptäck konsten är gratis att ladda ner till din mobiltelefon. Appen hittar du i App Store eller på Google Play.

Kontakt

Vid frågor kontakta konstintendent Rebecka Walan eller presskontakt Michelle Stensson Larsson.

Rebecka Walan
rebecka.walan@regionstockholm.se