Spinnrocka loss!

Spinnrocka loss!

En tävling i att spinna ull den 21 augusti kl 1215 i Bragehallen på Skansen

För första gången anordnar Slöjd Stockholm tillsammans med Skansen en tävling i att spinna ull. Tävlingen, som är uppdelad i två klasser, en i slända och en i spinnrock, äger rum i Bragehallen på Skansen. Tävlingsdeltagarna kommer både från Stockholms län och från andra delar av Sverige där den yngsta deltagaren är 22 år och den äldsta runt 70.

Det har blivit inne att spinna. Idag söker vi mer aktivt en djupare kunskap om hur våra naturmaterial framställs och vad de består av. Som motvikt till det alltmer digitaliserade samhället ser vi nu en ökad trend mot att arbeta med händerna. Vi vill ingå i sammanhang där naturen har en självklar plats och där förståelsen för miljö och hållbarhet är central.

Varför ska man tävla i att spinna ull? Enligt Charlotte Hellsten Husman, som är länshemslöjdskonsulent i textil på Slöjd Stockholm, finns det helt klart ett ökat intresse för att göra tråden själv.

– Många som stickar söker nya garner och vill göra tråden från grunden, men även de som väver är intresserade av att spinna. Det blir en bättre förståelse och känsla för hela processen om man får kunskap om hur man tillverkar ett garn. En tävling ökar intresset för att spinna för hand. Vi hoppas att tävlingen ska kunna bli ett återkommande evenemang som gör att fler blir intresserade av att spinna ull.

Går det att tävla i att spinna ull?

– Absolut, säger Charlotte. Man väger och mäter och utifrån det får man fram finheten på garnet, det vill säga hur många meter tråd som 1 kg garn består av. Det gäller att spinna ett så långt garn som möjligt. Ju hårdare garnet är spunnet desto mer hållfast blir det.

Juryn som bedömer de tävlandes resultat består av tre personer som hör till de skickligaste i landet inom ämnet. På samma gång som tävlingen lockar skickliga spinnare att delta är det en underhållande tävling inför publik.

– Idag är det viktigt att vi för vidare kunskapen om hur man spinner en tråd och att vi ser den närproducerade ullen som en viktig tillgång. Istället för att slänga svensk ull går det att göra många nya produkter av den, säger Charlotte.

– På Skansen tycker vi att det är viktigt att slå vakt om gammalt hantverk som lever vidare just genom att det utövas och förs vidare från generation till generation, säger Eva Sundström som är chef för Skansens klädkammare. Skansen är med sina kulturhistoriska miljöer och pedagoger i tidsenliga kläder av traditionella material en plats där våra gäster får ta del av sådan kunskap på ett inspirerande och fängslande sätt.

Varje år anordnar Skansen evenemanget Lin och ull, i år den 20-23 augusti. Tävlingen Spinnrocka loss! är ett nytillskott som äger rum den 21 augusti, med start klockan 12 och avrundning klockan 15 efter prisutdelning till vinnarna. Programledare för Spinnrocka loss! är länshemslöjdskonsulent Charlotte Hellsten Husman och chefen för Skansens klädkammare Eva Sundström.

Fakta
Att spinna är en mycket gammal kunskap som uppstod ca 6000 f Kr i Europa. Man spann i nästan alIa gårdar runt om i landet fram till det att industrialiseringen tog över produktionen i mitten av 1800-talet.

Kontakt:

Charlotte Hellsten Husman: Länshemslöjdskonsulent på Slöjd Stockholm, Stockholms läns museum, charlotte.hellsten.husman@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 71
Anette Björlin: Producent Stiftelsen Skansen,
anette.bjorlin@skansen.se, 0708-781174