Stockholm Art Trail pågår mellan 1 september och 31 oktober 2021.

Stockholm Art Trail visar vägen till länets konsthallar

Med Stockholm Art Trail vill Stockholms läns museum locka konstpubliken till länets konsthallar. Startskottet går den 1 september. Detta är ett sätt att sprida kunskap om en del av all den fantastiska kultur som finns i länet. På webbsidan stockholmarttrail.se finns de medverkande konsthallarnas utställningar presenterade.

Det finns mycket att upptäcka nu när konsthösten slår upp portarna på vid gavel. Som till exempel utställningen med Saadia Hussain i Tyresö konsthall. Mönsterbygge är centralt i hennes konstnärskap. Genom mönster och rörelser i starka färger synliggör den pakistanfödda konstnären samtidens komplexitet. Eller Jitish Kallats arbeten som berättar om hans långvariga engagemang för frågor som berör tid, förgänglighet, det ekologiska och det kosmologiska som du kan se i Norrtälje konsthall.

Här kan du strosa runt i utställningar med både ett intressant och spännande innehåll. De ger både utblick och inblick. Konsthallarna ligger närmare än man kanske tror. Många når du på en halvtimme med kommunala färdmedel från centrala Stockholm.

– Vår tanke är att fler ska hitta till länets konsthallar genom Stockholm Art Trail. Efter ett besök på konsthallen i hemkommunen hoppas vi att den konstintresserade upptäcker konsthallar i andra kommuner och besöker dem under hösten. Som ett lämmeltåg till konsten, säger museichef Annelie Kurttila.

Konsthallar som ingår i Stockholm Art Trail är: Botkyrka konsthall, Fullersta Gård i Huddinge, Haninge konsthall, Konstkuben i Vallentuna, Kungsängens konsthall, Marabouparken konsthall, Norrtälje konsthall, Södertälje konsthall, Tyresö konsthall, Valstakonst i Märsta och Väsby konsthall.

Stockholm Art Trail pågår mellan 1 september och 31 oktober 2021. Mer information hittar du på sidan stockholmarttrail.se och självklart också på konsthallarnas hemsidor.

Stockholm Art Trail är ett samarbete mellan Stockholms läns museum och konsthallar i länet.

Medverkande konsthallar:

Botkyrka konsthall