Byggnadsvårdsmässan 2018. Foto: Solvalla.

Svenska Byggnadsvårdsmässan – Ny partner till Stockholms läns museum

Svenska Byggnadsvårdsmässan hade premiär 2018 och arrangeras nu för andra året i rad på Solvalla. Årets mässa går av stapeln den 7–8 september och i år är även vi, Stockholms läns museum, partner.

Svenska Byggnadsvårdsmässan är en mötesplats som samlar branschen och konsumenter inom byggnadsvård.Professionella hantverkare och leverantörer, visar hur gamla föremål och byggnader restaureras och vårdas. Besökarna kan också prova på olika hantverkstekniker och lyssna till föreläsare.

Nytt för i år är att vi, Stockholms läns museum, deltar med en mängd aktiviteter: Slöjdmaterial och hantverksloppis. Det anordnas kurser på plats under mässan, workshoppar med prova-på aktiviteter, föreläsningar, demovisningar och barnaktiviteter.

Vi ser byggnadsvård, slöjd och olika former av hantverk som grenar av samma träd. Stockholms läns museums uppdrag är att främja utvecklingen inom området på olika sätt och därför är samarbetet med Svenska Byggnadsvårdsmässan ett naturligt steg för oss. Vi tror att bättre kännedom om handens kunskap underlättar för människor att göra medvetna val. Genom samarbetet med Svenska Byggnadsvårdsmässan når vi ut till en bredare målgrupp, säger Andreas Sohlberg, biträdande museichef.

Vårt samarbete med Stockholms läns museum är helt i linje med vår satsning på att stärka Svenska Byggnadsvårdsmässan som ett forum där kunskapen om hantverk och materialtekniker kan förvärvas på plats. Att vårda och förvalta äldre föremål och fastigheter för att bevara så mycket som möjligt, kräver god kännedom om hantverket vilket Stockholms läns museum är delaktig att bidra med, säger Ramona Eklund, eventansvarig.

Stockholms läns museum har fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia. Sedan 2018 är vi ett digitalt museum med uppgift att samordna vetenskaplig insamling, bearbetning och förmedling om kunskaper om hela regionens kulturmiljö, kulturarv, konst och hemslöjd. Vi har även uppdraget att vara en utåtriktad konsultativ expertinstitution riktad till länets alla kommuner, hembygdsrörelse och civilsamhälle gällande våra områden.

Läs mer om mässan på:

Kontaktperson: Andreas Sohlberg, biträdande museichef, mobil: 076-5269470

Vi är ett länsmuseum med fokus på hela Stockholms län. Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är mer än ett vanligt museum – vi arbetar med projekt, vandringsutställningar, program, kurser, workshoppar, uppsökande inom vår pedagogiska verksamhet, samt med kulturmiljöfrågor. Till skillnad från många andra museer har vi inga traditionella föremålssamlingar, däremot har vi en riklig skatt med bilder av dokumentär och insamlande karaktär.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.