Affisch till utställningen T-banekonst: Medan du väntar. Foto: Elisabeth Boogh, Stockholms läns museum. Form: Johanna Eklöv, Stockholms läns museum.

T-banekonst: Medan du väntar

Utställningsperiod: 9 juni 2016 - 8 januari 2017

Pressvisning: 9 juni kl 10.00

Invigning av utställningen: 9 juni kl 17.30, Lena From, projektchef på Statens Konstråd och Christer Falk, museichef på Stockholms läns museum. Vi bjuder på gatumusikunderhållning, dryck och tilltugg.

För första gången visas skisserna till konstverken i de kommande tunnelbanestationerna i utställningen ”T-banekonst: Medan du väntar”. Efter en tävling har 15 konstnärer valts ut att gestalta de 12 nya stationerna. I utställningen visar vi även historiska exempel från konstsamlingen i tunnelbanan. De två delarna ger tillsammans en bra bild av hur tunnelbanekonsten har utvecklats under 60 år. Utställningen innehåller också information om tunnelbanans utbyggnad.

Stockholms tunnelbana marknadsförs ofta som ”Världens längsta konstutställning” där fler än 150 konstnärer står bakom den konstnärliga gestaltningen. När tunnelbanan nu byggs ut med tio nya stationer, sätts konsten återigen i fokus. Stockholms läns landstings förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT), som är ansvarig för projektet, vill fortsätta traditionen. Ambitionen är att ge stationerna individuella uttryck med ”gestaltningsmässiga kvaliteter som gör miljön minnesvärd för tillfälliga besökare och intressant att vistas i för återkommande resenärer”.

T-banekonstens historiska utveckling - från de första konstverken vid T-centralen till den blå linjens helhetsgestaltade stationsmiljöer – speglar samhället och hur dess förhållande till konst har förändrats under de senaste 60 åren. När nu ytterligare en årsring läggs till tunnelbanenätet är frågan: Vad har konsten för roll i dagens samhälle och hur ser framtidens offentliga rum ut?

Upphandlingen av tunnelbanans nya konst har genomförts som en tävling i två steg. Genom en öppen inbjudan till yrkesverksamma konstnärer valdes 30 konstnärer ut att lämna in skisser. De inlämnade skissförslagen bedömdes därefter av en jury som slutligen valde ut 15 av konstnärerna för att tillsammans med aktuell arkitekt vidareutveckla skissen gentemot en specifik station. Förhoppningen med urvals-
processen var att så tidigt som möjligt få in den konstnärliga medverkan i planeringen och bli en integrerad del i utformningen av de nya stationsrummen. Som underlag för skisserna utgick konstnärerna från en typstation som bestod av övergripande planering, generella tekniska lösningar och rumslig planering.

De vinnande förslagen är:

- Monika Larsen Dennis, Hammarby kanal

- Pia Törnell, Odenplan

- Cilla Ramnek, Järla

- Thomas Karlsson, Nacka centrum

- Jesper Nyrén, Gullmarsplan

- Helena Isoz, Slakthusområdet

- Irene Vestman, Barkarby station

- Åsa Jungnelius, Hagastaden

- Anna Lerinder, Sickla

- Helena Byström, Barkarbystaden

- Inges Idee, Arenastaden