Oxenstiernas väg i Sollentuna under mitten av 80-talet inskickad av Stefan Polbring.

Tävla med din bild från 1983

Stockholms läns museum bedriver sedan många år insamling av länsinvånarnas fotografier, både äldre och samtida. I år är det museets 40-årsjubileum och detta uppmärksammas bland annat med en insamling av foton från födelseåret 1983. För att göra det extra roligt arrangerar museet en fototävling som ska pågå från 1 mars till och med 31 juli 2023.

– En viktig del av vår verksamhet är att göra länsinvånarna delaktiga i skapandet av vårt gemensamma kulturarv och därför vill vi fokusera extra på det under vårt jubileumsår, säger Annelie Kurttila, museichef på Stockholms läns museum.

I samband med bildinsamlingen arrangerar museet en fototävling som ska pågå från 1 mars till och med 31 juli 2023. Alla över 16 år kan delta i tävlingen och varje person kan bidra med max 3 bilder. Fotografierna ska vara tagna 1983 i Stockholms län, eller däromkring om du är osäker på årtalet.

– Museet har väldigt få fotografier från början av 1980-talet och nästan inga som visar människors liv. Därför skulle det vara roligt att få in bilder som fyller luckorna i vårt arkiv, som är vårt gemensamma visuella kulturarv, säger Karolina Hedström, bildantikvarie på museet.

Alla som deltar i tävlingen har chans att vinna fri entré till Fotografiska i ett år. Förutom att sponsra tävlingen med pris medverkar även Fotografiska med en jurymedlem. Bilderna som kommer in till tävlingen sparas i Stockholms läns museums bildarkiv och blir en del av vår historia. För att delta i tävlingen och ta del av tävlingsregler gå in här: http://bit.ly/stockholmslansmuseum-fototavling1983