Ingrid Backan, bibliotekarie från Biblioteken i Sollentuna och Stella Waldenström, insamlingsassistent på Stockholms läns museum. Foto: Veronica Andersson.

Tävla med din bild från Sollentuna

Vad kommer framtidens människor att minnas från vardagen i Sollentuna år 2022? Nu har du chansen att vara med och påverka bilden av Sollentuna. Stockholms läns museum och Biblioteken i Sollentuna utlyser en gemensam fototävling som innebär att du från och med den 11 april kan ladda upp dina bästa bilder med hashtag #sollentuna i Länsmuseets app Samtidsbild.

Sedan 2016 driver Stockholms läns museum projektet Platsverkstan som riktar fokus mot de så kallade regionala stadskärnorna. Här planeras stora förändringar och därför är det angeläget att undersöka hur människor förhåller sig till dessa platser. Projektet består av olika metoder för samtidsdokumentation och invånarna ges möjligheter att delta i den gemensamma historieskrivningen genom att dela sina egna berättelser och bilder.

Under våren gör Länsmuseet ett nedslag i Sollentuna och samlar in bilder från dig som bor eller arbetar på platsen. Genom att ladda upp bilder i mobilappen Samtidsbild, sparas de i Stockholms läns museums digitala arkiv. För att göra det extra spännande att delta, arrangeras en fototävling tillsammans med Biblioteken i Sollentuna. Fina priser från Edsbergs centrum utlovas till vinnarna. Fototävlingen pågår 11 april–8 maj 2022 och alla över 15 år kan vara med. Den 20 maj avslöjar vi vilka som har vunnit, samtidigt passar vi på att inviga en utställning med ett urval av de bilder som har laddats upp till tävlingen.

Stockholms läns museums målsättning är att det ska gå att hitta delar av den egna historien i museets samlingar, oavsett var i länet man bor och att flera grupper i samhället inkluderas i den gemensamma historieskrivningen.

"Alla måste kunna delta i museets insamlingsprojekt på lika villkor. Men människor har olika kunskap om digitala verktyg och det är långt ifrån alla som känner till vårt arbete. Därför vill vi samarbeta med ett bibliotek", säger Stella Waldenström, insamlingsassistent vid Stockholms läns museum.

"Biblioteken ska enligt bibliotekslagen arbeta med att överbrygga den digitala klyftan i samhället och det här projektet möjliggör det. För oss blir det på ett nytt sätt då fokus ligger på bilder och inte på det skrivna ordet, vilket brukar vara vanligast hos oss. Det ger också en möjlighet för bibliotekets alla besökare att bidra till att ge en så bred bild som möjligt av livet i Sollentuna. Delaktighet på många olika sätt är en viktig aspekt i bibliotekens demokratiuppdrag och här öppnas en ny möjlighet", säger Anna Edquist, bibliotekschef för Biblioteken i Sollentuna.

Stockholms läns museum och Biblioteken i Sollentuna kommer under våren att arrangera tre programpunkter på Sollentuna bibliotek:

• 21 april. Information om fototävlingen och hur appen Samtidsbild fungerar.
  • 25 april. Nybörjarkurs i mobilfotografering.
  • 2 maj. Föredrag om vikten av att samla in dagens digitala bilder.

Fri entré!

Besök Sollentuna bibliotek eller Arena Edsberg 11 april–8 maj så får du veta mer om tävlingen.

Stella Waldenström från Stockholms läns museum, är på plats i biblioteken varje vecka. Tid och plats finns på museets webbplats.

Länk till museets hemsida: stockholmslansmuseum.se/sollentuna/

Länk för att ladda upp bilder på Samtidsbild: samtidsbild.se

Stella Waldenström, insamlingsassistent, 072-582 29 92, stella.waldenstrom@regionstockholm.se

Lenita Gärde, kommunikatör, 076-526 94 24, lenita.garde@regionstockholm.se