Stora Vikas cementfabrik filmad med 360-gradersteknik och drönare. Foto: Stockholms läns museum.

Upplevelse av svårtillgängliga platser i 360-gradersteknik

Från och med fredagen den 27 november har du möjlighet att ta dig långt ner i underjorden eller flyga bland skorstenar och moln utan att behöva ta ett enda steg. Stockholms läns museum lanserar nu två unika 360-gradersfilmer som har producerats tillsammans med Film Stockholm med stöd av Länsstyrelsen Stockholm. Projektet handlar om att kunna besöka svårtillgängliga platser i länet. Först ut är Sicklas provgruva i Nacka kommun och Stora Vikas gamla cementfabrik i Nynäshamns kommun.

De två filmerna finns både tillgängliga på vår hemsida och i vår Youtubekanal. Här kan du själv förflytta dig runt i miljöerna och samtidigt höra vår guide, Eva Larsson, berätta om byggnaderna och deras funktioner i en industrihistorisk kontext. Du kan ta del av filmerna via bildskärm, VR-headset eller din smartphone.

"Sedan 2018 har Stockholms läns museum ett digitalt uppdrag. Vi har inte någon publik lokal, utan vi ska finnas på digitala plattformar. Därför är detta ett naturligt steg att testa olika format som 360-gradersfilmerna är. Vi vill att fler ska kunna ta del av våra unika platser i länet och det digitala museet möjliggör den visionen", säger Annelie Kurttila, museichef på Stockholms läns museum.

Sickla provgruva och Stora Vikas cementfabrik

Det industriområde som idag har omvandlats till Sickla köpkvarter med provgruvan under Markusplatsen, är en industrihistoriskt viktig plats och ett exempel på framväxten av det moderna industrisamhället från slutet av 1800-talet. Filmen berättar om bakgrunden till provgruvan och besöker dess olika tidsepoker och nivåer ända ner till fyrtio meter under marken.

"Gruvan är en udda miljö som fortfarande är i bruk sedan starten 1938. Det är ett charmigt virrvarr av borrhål och gamla och nya maskiner som speglar en betydelsefull svensk industrihistoria", säger Eva Larsson som är projektledare och producent för filmerna.

Sedan i våras är det inte längre möjligt att besöka Sickla gruva, museet har under många år haft uppskattade visningar av platsen. Därför tyckte museet, när detta blev ett faktum, att det fanns all anledning att göra en digital vandring istället. Att använda 360-gradersfilmteknik gör det möjligt för en besökare att på ett aktivt sätt ta del av den visuella upplevelsen. Du kan till och med uppleva platserna på ett nytt sätt med hjälp av den digitala tekniken.

Stora Vikas cementfabrik byggdes som den modernaste och sista av Skånska Cements anläggningar år 1949. Efter nedläggningen 1981 har området använts för annan verksamhet och industribyggnaderna har börjat förfalla. Kvar finns det vattenfyllda kalkbrottet och delar av den ursprungliga fabriken. 360-filmen om Stora Vika och den nedlagda cementfabriken speglar hela tillverkningsprocessen och visar avstängda och delvis raserade byggnader på platsen. Med hjälp av drönarfilmning får besökaren en unik och rumslig upplevelse av det gamla kalkbrottet och hela industriområdet.

"Vårt mål med filmen om Stora Vika har varit att ge tittaren en tilltalande visuell upplevelse av en miljö som är helt avstängd för besök och i starkt förfall. Samtidigt vill vi berätta något om historien kring den sedan snart fyrtio år nerlagda verksamheten", säger Eva Larsson vidare.

Länk till Sickla gruva: https://stockholmslansmuseum.se/digital-vandring-i-sickla-gruva/

Länk till Stora Vika: https://stockholmslansmuseum.se/digital-vandring-i-stora-vika/

Eva Larsson, projektledare och producent, eva.larsson@stockholmslansmuseum.se,

076-5269458 eller 070-6383852

Lenita Gärde, kommunikationsansvarig, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se,

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst och historia, om slöjd och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö, konst och slöjd vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan 2013 huvudman för Slöjd Stockholm. Stockholms läns museum och Slöjd Stockholm är två av sex länskulturfunktioner.