Välkommen att uppleva vårt nyrenoverade digitala museum

Välkommen att uppleva vårt nyrenoverade digitala museum

Den 31 mars öppnar vi äntligen dörrarna till vårt nyrenoverade museum och välkomnar alla länsinvånare att upptäcka mer av Stockholms län.

Vårt nya digitala museum är upplevelsebaserat, och går i linje med vårt uppdrag att tillgängliggöra länets kulturarv, kulturmiljö och offentlig konst. Här kan besökare uppleva och lära känna sitt län genom våra samlingar, utställningar, filmer, besöksmål, quiz och en del oväntade överraskningar. Skulle du gå vilse finns vår museiguide där för att guida.

– Stockholmslansmuseum.se är inte bara en webbplats, det är det digitala museet som ger inspiration till nya upplevelser och kunskap. Upptäckarlust och presentation av innehåll på nya sätt har varit viktiga ledstjärnor för oss i arbetet. Nu öppnar vi dörrarna till det nya museet men det betyder inte att det är färdigbyggt, vi ser det som ett festligt startskott och fortsätter utveckla förmedlingen av kulturarv, kulturmiljö och offentlig konst, säger museichef Annelie Kurttila.

Guide till upplevelser i länet

I arbetet med det nya digitala museet har ett stort fokus varit att inspirera länsinvånare att lära känna hela länet. Genom den nya besöksmålkartan finns mängder av besöksmål för både utflykter och digitala besök. Kartan går att filtrera utifrån kommun, tillgänglighet och typ av besöksmål. Det är också möjligt att skapa en egen vandring eller låta museet föreslå källor till ny kunskap. På webbplatsen möter besökaren nu också en museiguide i form av en chatbot som kan vara en hjälp på vägen.

– Vi har en bred målgrupp, ett stort län och otroligt mycket spännande att lyfta i vårt museum. Det är lätt att bli överväldigad. Därför har vi, som de flesta museer, en guide som man kan fråga om man går vilse eller vill ha tips. Vår guide finns tillgänglig dygnet runt och bor längst ned på museets startsida, berättar Ulrika Schreil, digital strateg på Stockholms läns museum.

Tidslinjen – hela länets historia från istid till nutid

I samband med lanseringen presenterar länsmuseet en ny utställning om hela länets historia – från istid till nutid. I utställningen kan besökare själv navigera mellan olika tidsperioder och upptäcka landsbygdens, skärgårdens, industrins och människornas historia på ett lättsamt sätt.

– I Tidslinjen tar vi oss an utmaningen att beskriva hur storstadsregionen Stockholms län vuxit fram, utan att fokusera på stadens kärna. Vi vill visa att hela länet är fullt av spår från många olika tider genom historien, säger Mats Nilsson, digital pedagog på länsmuseet.

Invigning

Välkommen på invigning i Fatburen vid Medborgarplatsen den 31 mars kl 15.00-16.00. Kontakta michelle.stensson-larsson@regionstockholm.se vid frågor, tid för intervjuer och OSA till invigningen.

Ulrika Schreil

Digital strategi Stockholms läns museum