Den 2 september livesänder Stockholms läns museum föreläsningen från Facebook. Foto: Foto: Pär Nordlund (Ulrika Knutson) Foto: Okänd fotograf (Elin Wägner) - Albert Bonniers Förlag, Public Domain.

Ulrika Knutson pratar om Elin Wägner

Tid 2 September 2021 18:00 – 19:00

Plats Facebook: https://fb.me/e/1AWt1ofDX

För hundra år sedan beslutade Sveriges riksdag om att införa allmän och lika rösträtt. I och med detta fick även kvinnor möjlighet att rösta i Sverige. För att fira detta bjuder Stockholms läns museum in till en miniföreläsningsserie “100 år med rösträtt”. Vi får här veta mer om Elin Wägner, Anna Whitlock och Anna Lindhagen. Denna gång fokuserar vi på Elin Wägner.

Ulrika Knutson
Först ut i vår föreläsningsserie är Ulrika Knutson. Journalisten och författaren har skrivit en engagerad och skarpsinnig bok om Elin Wägner, som tar fasta på hennes mer okända sidor. Ulrika Knutson är en välkänd radioröst och journalist som tidigare har skrivit boken Kvinnor på gränsen till genombrott. Biografin om Elin Wägner är hennes efterlängtade litterära comeback.

Elin Wägner 1882–1949
Svensk författare, journalist och feminist. Ledamot av Svenska Akademien från 1944. Hon var en av kvinnorörelsens och fredsrörelsens portalfigurer. Wägner brukar räknas till de så kallade tiotalsförfattarna och ingick i Fogelstadgruppen. Mest känd har hon blivit för sitt engagemang för kvinnlig rösträtt.

Länk till Stockholms läns museums länk: https://fb.me/e/1AWt1ofDX