Bildtext: ”Efter folkhälsomyndighetens rekommendationer att stanna hemma vid sjukdomssymtom och jobba hemifrån i så hög utsträckning som möjligt har mitt kontor en märklig postapokalyptisk känsla.” Foto: Siri Sandquist.

Nyhet -

#vistannarhemma

Coronavirusets spridning skapar oro och många människors vardagsliv påverkas på olika sätt. Beslut som nu fattas kommer sätta spår och förändra samhället lång tid framöver. Stockholms läns museum dokumenterar samtiden och aktuella händelser och nu ber vi dig dela dina reflektioner om det som händer. Vi är intresserade av hur detta påverkar dig och ditt dagliga liv.

Museet vill dokumentera människors reflektioner kring förändrade beteenden och hur snabbt samhället reagerar och ställer om. Att dokumentera skeenden och händelser är av betydelse för historieskrivningen i vår region och det är någonting museet hela tiden jobbar med. Att sätta ord på sina tankar och dela dem med andra kan lindra den oro många av oss känner.

På kort tid har många beteenden ändrats; nya sätt att hälsa, rädslan i blicken när någon hostar, alla skämt som florerar på sociala medier… och detta hamstrande. De som kan, uppmanas nu att jobba hemifrån för att hålla smittkurvan så platt som möjligt. Medan andras arbete kräver närvaro på arbetsplatsen. Nu samlar vi bilder och berättelser om den uppkomna situationen som kommer att gå till historien.

Fotografierna i museernas samlingar är idag en väsentlig del av vår historia och används ofta som källmaterial. För att samlingarna ska kunna berätta om oss alla måste de innehålla en mångfald av berättelser och perspektiv.

Dela med dig av dina bilder genom att tagga bilden #vistannarhemma #samtidsbild och ladda upp den i appen Samtidsbild som du hittar på App Store och Google Play. På så vis sparas minnena för eftervärlden.

Länk till frågelistan

Vid frågor kontakta insamlingsstrateg Elisabeth Boogh, elisabeth.boogh@stockholmslansmuseum.se