Välkommen till Finkarby. Foto: Eva Thelander/Nykvarns kommun.

Sverigefinska berättelser i Nykvarn – ny guide i appen Upptäck historien

Tillsammans med Nykvarns kommun har Stockholms läns museum tagit fram Sverigefinska berättelser som lanseras i appen Upptäck historien. Guiden som syftar till att synliggöra den sverigefinska kulturhistorien i Stockholms län lanserades förra året i Botkyrka, Haninge och Huddine och och utökas nu med fler berättelser från Nykvarn.

Den finska närvaron i Sverige har en lång historia. Finland var under många århundraden, fram till 1809, en del av Sverige och spåren av finskt kulturarv i Stockholms län sträcker sig tillbaka ända till medeltiden. Sverigefinnarna utgör den största nationella minoriteten i Sverige. Guiden Sverigefinska berättelser baseras på personliga berättelser och arkivmaterial. I guiden från Nykvarn får vi höra om hur det vara att komma till Sverige och Nykvarn och om minnen från en mängd platser.

– Sverigefinska berättelser guidar besökaren till en mängd platser i länet. Bortglömda berättelser som nu synliggörs genom appen. Det har verkligen varit ett intressant projekt på många sätt. Att samarbeta med kommunerna kring den lokala historien har varit väldigt givande", säger Daniel Sahlén som är projektledare för appen Upptäck historien.

Guiden berättar också om hur det var att komma till Sverige som krigsbarn under andra världskriget och om arbetskraftsinvandringen från Finland som ägde rum på 1960- och 1970-talet. Vi får lära känna platser där den nyanlända sverigefinska gruppen arbetade och bodde, men också miljöer som var viktiga för olika typer av fritidsaktiviteter och underhållning.

– Omkring 20 procent av invånarna i Nykvarn har finska rötter. Många som sökte sig hit under 60-, 70- och 80-talet hade arbete i Södertälje, bland annat på Scania. De flyttade till Nykvarn där det fanns finsk undervisning i skolan och möjlighet att bo närmare naturen, säger Eva Thelander, samordnare inom finskt förvaltningsområde i Nykvarns kommun som ställt samman materialet tillsammans med läraren och skribenten Anneli Tikkanen-Rósza.

I samband med lanseringen öppnar också utställningen Sverigefinska berättelser på biblioteket i Nykvarn. På plats vid invigningen medverkar Daniel Sahlén från Stockholms läns museum.

När: Onsdag 14 juni klockan 16:00
Var: Eriks rum, Nykvarns bibliotek

Utställningen pågår till och med den 18 augusti och visar sju platser i Nykvarn som av olika skäl haft betydelse för den sverigefinska minoriteten. Flera bostadsområden har dokumenterats, liksom en dansbana, föreningslokal och företag.
Mer information via kommunens webbplats: Sverigefinska berättelser | Nykvarns kommun

För frågor kontakta

Daniel Sahlén, projektledare och arkeolog
daniel.sahlen@regionstockholm.se

Michelle Stensson Larsson, kommunikatör
michelle.stensson-larsson@regionstockholm.se

08-123 379 31, 070 250 9751

Upptäck historien kan laddas ner gratis på Google Play eller App Store.

Finns även som webbversion via länken: