Fotokollage från bilder uppladdade i appen Samtidsbild. Foto: Eira Nordström Källström, Barbro Nyström, Lennart Nilsson, Abdullatif Kanani, Malin Lindgren.

Tävla med din bild från Fisksätra

Vad kommer framtidens människor att minnas från vardagen i Fisksätra år 2021? Nu har du chansen att vara med och påverka bilden av Fisksätra. Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek utlyser en gemensam fototävling som innebär att du från och med den 27 september kan ladda upp dina bästa bilder med hashtag #fisksätra i länsmuseets app Samtidsbild.

Samtidsbild är en bildplattform och app för insamling av nutidens bilder. Här kan länsinvånarna ladda upp sina bilder och spara dem i Stockholms läns museums digitala bildarkiv för framtida generationer.

I höst gör länsmuseet ett nedslag i Fisksätra, Nacka kommun. Årets tema för Samtidsbild är vardag och för att göra det extra spännande att delta, arrangeras en fototävling i och om Fisksätra, där de bästa vardagsbilderna utses. Vinnarna och ett urval av de uppladdade bidragen presenteras sedan i en fotoutställning den 3 december i Fisksätra bibliotek.

Stockholms läns museums målsättning är att det ska gå att hitta delar av den egna historien i museets samlingar, oavsett var i länet man bor och att flera grupper i samhället inkluderas i det gemensamma historieberättandet.

"Alla måste kunna delta i museets insamlingsprojekt på lika villkor. Men människor har olika kunskap om digitala verktyg och det är långt ifrån alla som känner till vårt arbete", säger Stella Waldenström, insamlingsassistent vid Stockholms läns museum.

Stockholms läns museum har i uppdrag att förmedla länets kulturarv till invånarna och Fisksätra bibliotek ska jobba med digital inkludering. Dessa två utgångspunkter gör att ett samarbetsprojekt kring en gemensam fototävling är relevant.

"Genom att samarbeta med Fisksätra bibliotek kan vi arbeta på plats, möta invånarna i Fisksätra och bjuda in människor till att dela med sig av sina bilder", säger Elisabeth Boogh som är insamlingsstrateg på Stockholms läns museum.

Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek kommer samtidigt under hösten att arrangera en serie workshoppar. Under dessa visar vi hur appen Samtidsbild fungerar, hur du kan delta i tävlingen och ladda upp bilder, samt få en inblick i andra digitala verktyg.

"För att delta i dagens samhälle krävs en digital kompetens och i bibliotekens demokratiuppdrag ingår att främja detta. Att samarbeta med ett museum för att deras samling ska bli mer representativ, lämpar sig väl med vårt uppdrag och kan vi samtidigt sprida kunskap om digitala verktyg är det jättebra", säger Jenny Poncin, verksamhetschef för Forumbiblioteken.

Vill du vara med vid startskottet av insamlingen kan du besöka Fisksätra bibliotek den 27 september klockan 16.00. Då kommer Stella Waldenström vara på plats för att hjälpa till med uppladdning av bilder och svara på eventuella frågor.

Stella Waldenström, insamlingsassistent: stella.waldenstrom@sll.se 072-582 29 92

Lenita Gärde, kommunikatör: lenita.garde@sll.se, 076-526 94 24

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.