Några av alla bidrag i tävlingen. Foto: Jorgest Farruku, Elnaz Zeighami, Nicole Goufas.

Vardagen i Fisksätra – tävlingen avgjord

Den 3:e december avslöjas de tre vinnarna i fototävlingen som har arrangerats av Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek. Tidigare i höst utlystes en gemensam fototävling för dem som bor eller arbetar i Fisksätra. Personerna har uppmuntrats att ladda upp sina vardagsbilder med taggen #fisksätra i museets app Samtidsbild. Totalt har museet nu fått in 445 fotografier av 57 nya användare. Du kan se ett urval av de inkomna bidragen i en utställning som visas på Fisksätra bibliotek mellan 3 december och 31 december 2021.

Samtidsbild är en bildplattform och app för insamling av nutidens bilder. Här kan länsinvånarna ladda upp sina bilder och spara dem i Stockholms läns museums digitala bildarkiv för framtida generationer. Under hösten arrangerade Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek en serie workshoppar, där de visade hur appen fungerar. Samtidigt utforskade deltagarna andra digitala teman såsom sociala medier, bildhantering och källkritik.

"Det är perfekt att samarbeta med ett bibliotek som arbetar med digital inkludering på plats, då kan vi nå människor som kanske inte hade kunnat ladda upp sina bilder på egen hand", säger Stella Waldenström, insamlingsassistent vid Stockholms läns museum.

"Att Fisksätrabor ska få berätta om sin egen verklighet är också en del av vårt uppdrag. Genom tävlingen blir det i bildform, vilket känns väldigt roligt", säger Alena Jukic, projektledare vid Forumbiblioteken.

Fototävlingens tema har varit vardagen i Fisksätra och juryns uppdrag var att utse den bild som bäst skildrar den.

"Nu är tävlingen avgjord och den 3 december avslöjar vi vinnarna", säger Elisabeth Boogh, insamlingsstrateg vid Stockholms läns museum.

Tävlingens jury består av; Elisabeth Boogh, insamlingsstrateg på museet, Asli Abdulrahman Ali, inredningsarkitekt, konstnär och Fisksätrabo, och Jenny Frejing, fotograf på Nacka Värmdö Posten.

För att ta del av bilderna kan du besöka Fisksätra bibliotek den 3 december från kl 15.

Vernissage: 3 december kl 15 –18

Prisutdelning: 3 december kl 17

Utställningen pågår mellan 3 december och 31 december

Stella Waldenström, insamlingsassistent,
      stella.waldenstrom@regionstockholm.se, 072 582 29 92
      Lenita Gärde, kommunikatör
      , lenita.garde@regionstockholm.se, 076 526 94 24

Stockholms läns museum är museet på fickan. Vi berättar om spännande besöksmål, om länets konst, historia och byggnader. Om hur det är att leva här idag. Och det är länsinvånarna som är medskapare av innehållet. Besök oss på webben och i mobilen. Dela, gilla, bidra!

Vår vision är att vara det självklara kunskapsnavet för alla som bor här. Med kulturhistoria, kulturmiljö och konst vill vi genom nya perspektiv och sammanhang öka förståelsen för vår samtid och historia.

Stockholms läns museum är sedan januari 2021 en del av Region Stockholms kulturförvaltning.