Kul med ull i Folkets Hus Kallhäll

Kul med ull i Folkets Hus Kallhäll

Lördagen den 7 november kan alla som är intresserade av ull samlas för att under en heldag lära sig mer om naturmaterialet ull. Själva evenemanget äger rum i Folkets hus Kallhäll, som är en av många samarbetspartner. Initiativtagare till dagen är Charlotte Hellsten Husman som arbetar som länshemskonsulent textil slöjd vid Slöjd Stockholm, Stockholms läns museum.

Programmet Kul med ull, består inledningsvis av en föreläsning om ullens hemligheter och en genomgång om vad olika sorters ull kan användas till. Föreläsaren är engelsmannen Alan Waller, som idag är en av Sveriges mest sakkunniga inom området. Dagens andra hälft innehåller en mer praktisk inriktning, här får deltagarna själva pröva på att spinna ull, lära känna likasinnade och träffa länets producenter som har med sig ull, garn, hantverk, redskap och skinn till försäljning.
Materialet ull tros vara en av de tidigast använda textila råvarorna där teknik och metod har varierat
över tid. I dag finns det cirka 10 700 får i Stockholms län med 360 besättningar, samt ett spinneri som går på högvarv. Intresset för ull tycks öka hela tiden. Många grupper med spinnerskor spinner för enbart nöjes skull och på sociala medier startas flera ullgrupper och nätverk som vill förmedla ämnet.

– Ullfrågan är högaktuell inom många områden. Idag har vi i Sverige svårt att ta hand om all ull som
produceras och vad kan man använda ull till är ju en spännande fråga, säger Charlotte Hellsten Husman.

– Jag hoppas ju att fler ska få upp ögonen för vilket fantastiskt material ullfibern är. Både design- och modebranschen är hållbarhetsmedvetna. De vill ha kontroll över hela tillverkningskedjan och samtidigt arbeta med bra miljömässig fiber, menar Charlotte Hellsten Husman.
Nationella Ullstyrkan har en grupp som bildats av Sveriges Hemslöjdskonsulenter. De verkar och arbetar för att hela kedjan för ullhantering ska samverka. Allt ifrån fårskötseln, via klippning och ulltvätt till att ullen hamnar på spinnerier och blir garn. Intresse finns även för ull som isoleringsmaterial. Gruppen arbetar även för att sprida information och kunskap till skolor och allmänhet.

Detta är tredje gången som ulldagen arrangeras av Slöjd Stockholm i Stockholms län. Tidigare har dagen ägt rum i Norrtälje och i Österåker.

Projektet Kul med ull, är ett samarbetsprojekt mellan: Slöjd Stockholm, Stockholms läns museum, Järfälla kommun, Folkets Hus Kallhäll, Ateljé Huskroken och Järfälla Hembygdsförening.

För mer information kontakta:
Lenita Gärde, kommunikationsansvarig: lenita.garde@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 24
Charlotte Hellsten Husman: charlotte.hellsten.husman@stockholmslansmuseum.se, 076-526 9471

Stockholms läns museum är Storstockholms eget museum. Vi arbetar för att göra alla medvetna om betydelsen av länets historia och värdet av våra kulturmiljöer. Landskapet i Stockholms län har formats under en lång och spännande historia - nära 10 000 år har förflutit mellan de första stenåldersjägarnas fångstboplatser på Södertörn och 2000-talets Stor-Stockholm.

Vår museibyggnad ligger i kulturhuset Dieselverkstaden i Sickla köpkvarter. Hit flyttade museet 2006 efter att i många år legat i Sabbatsbergsområdet i Vasastaden. I museet finns en fast utställning om tio levnadsöden i länet. Vi visar också cirka två tillfälliga utställningar varje år. I museet finns även ett kafé, en museibutik och ett bibliotek med kulturhistorisk litteratur om länet.

2013 flyttade Länshemslöjdkonsulenterna till Stockholms läns museum och bytte namn till Slöjd Stockholm. Slöjd Stockholm tar initiativ till, planerar, samordnar och gör insatser för att främja hemslöjd i det egna länet. På museet finns nu ett slöjdrum inrett för olika aktiviteter.

Stockholms läns museum har en stor uppdragsverksamhet inom arkeolog, byggnadsvård och foto. Här utför vi arbeten inom respektive område på uppdrag av olika statliga och kommunala organisationer såväl som privatpersoner.

Länsmuseets största bidragsgivare är Stockholms läns landsting, genom kulturnämnden, och Statens kulturråd. Till detta kommer projektbidrag från länsstyrelsens kulturmiljöenhet.