Form: Linda Boodh.

​Upptäck historien – app om historia i Stockholms län

Stockholms län är full av historiska platser som bär på berättelser om människor och händelser. Dessa vill Stockholms läns museum uppmärksamma i en ny app, Upptäck historien, som lanseras den 11 september. Appen riktar sig till alla som är intresserade av länets historia. Ett samarbete mellan länsmuseet och Huddinge, Haninge och Botkyrka. Laddas ner gratis via Google Play eller App Store.

Österåker använder appen Upptäck konsten. Konstverk: Kusinerna av Monika Gora. Foto: Rebecka Walan.

Lansering av ny konstapp i Österåker

​Nu inför sommaren släpper Stockholms läns museum tillsammans med Österåkers kommun appen Upptäck konsten. En app som gör det möjligt att få veta mer om den offentliga konsten i Österåker och även i Huddinge, Nacka, Solna, Upplands-Bro, Täby och Värmdö. Här kan du enkelt ta reda på mera om både konstverk och konstnär. Du gör det genom att ladda ner appen gratis till din mobiltelefon.

Nytt poddavsnitt "Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889".  Foto: Okänd, Göteborgs universitetsbibliotek

Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889

Poddavsnittet "Klåda i kön till Bryggargatan 6, 1889" ingår i serien "Kvinnans Plats – historiska berättelser från Stockholm" och handlar om Sveriges första läkare och sexualupplysare Karolina Widerström och hennes gärningar. Berättelsen är framtagen i samarbete mellan Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoriska. Avsnittet går att lyssna på ACAST, Spotify och iTunes.

Utställning på Länsmansgården i Österåker 13 juni till och med 16 augusti. Foto: Mattias Broström.

Sommarkorgar på Länsmansgården

Den 13 juni öppnar utställningen Sommarkorgar på Österåker konstförening, Länsmansgården i Åkersberga. Arrangörer är Slöjd Stockholm och Österåkers konstförening. Här kommer både nya och äldre korgmodeller i olika material och flättekniker från Stockholm, Sverige och alla världens hörn att visas sida vid sida. Curator för utställningen är utställningsarkitekt Synnöve Mork.

Havrekvarnen (hus 17) är ritad av KF genom Arthur von Schmalensee och uppfördes 1928. Foto: Elisabeth Boogh.

Ny arkitektur i gammal stil?

I detta blogginlägg diskuterar bebyggelseantikvarie och fil dr Stina Hagelqvist och länsmuseichef Annelie Kurttila frågan kring ny arkitektur i gammal stil. Frågan är komplex och har inga enkla svar. I en del fall är det relativt oproblematiskt att ge byggnader en stilhistorisk dräkt, men i andra är det kontroversiellt.

Intensivvårdssjuksköterska vid Huddinge sjukhus under covid-19pandemin i Stockholm. Foto: Julia Andersson.

Vård- och omsorgspersonal skriver historia

I samband med covid-19pandemin samlar Stockholms läns museum och Stadsmuseet Stockholm in berättelser. I den här frågelistan riktar vi oss särskilt till vård- och omsorgspersonal för att samla tankar och erfarenheter av att arbeta i Stockholm under covid-19. Materialet bevaras för framtida generationer och kan användas i utställningar, publikationer och till forskning.

Bildtext: ”Efter folkhälsomyndighetens rekommendationer att stanna hemma vid sjukdomssymtom och jobba hemifrån i så hög utsträckning som möjligt har mitt kontor en märklig postapokalyptisk känsla.” Foto: Siri Sandquist.

#vistannarhemma

Coronavirusets spridning skapar oro och många människors vardagsliv påverkas på olika sätt. Beslut som nu fattas kommer sätta spår och förändra samhället lång tid framöver. Stockholms läns museum dokumenterar samtiden och ber vi dig dela dina reflektioner om det som händer. Vi är intresserade av hur detta påverkar dig och ditt dagliga liv. Ladda upp bilder och fyll i vår frågelista.

Platsen utanför, en digitalt född utställning. Lansering den 14 februari.

Platsen utanför – en ny digital utställning på Stockholms läns museum

Stockholms läns museums nya digitala utställning Platsen utanför är en digitalt född utställning som baseras på arkivmaterial, tidigare utställningar och inventeringar. De fyra platser som berörs i utställningen är komplexa kulturarv som rymmer en stor mängd perspektiv. Det är Beckomberga sjukhus, interneringslägret i Lissma, atomreaktorn i Ågesta och Civilförsvarets ledningscentral Elefanten.

Flashmob Kungens kurva den 7 december kl 12.00. Foto: Panorama UF

Stockholms läns museum kommer till Kungens kurva

Den 7:e december arrangerade Stockholms läns museum en flashmob tillsammans med koreografen Teresia Vigil Lundahl, Fryshusets gymnasium och Film Stockholm. Syftet med händelsen var att väcka nyfikenhet för museets närvaro på platsen under våren 2020. Museet kommer att samla in berättelser och minnen för att publicera dessa på vår webbplats som en dokumentation av platsen idag.

Edith Hammar och Johanna Minde. Foto: Collage, privat ägo.

2019 års stipendiater Jokkmokk:Johanna Minde och Edith Hammar

​För tredje året i rad arrangerar Slöjd Stockholm residensprogram för att främja slöjdfältet. 2019 års deltagare blir Johanna Minde (f. 1989) och Edith Hammar (f. 1990) som bjuds in att spendera oktober månad i Jokkmokk för utbyte med Samernas utbildningscentrum och slöjd som historia, kulturarv och experiment.

Karin Åman och Gunnel Ericsson är de två deltagarna till Plats för rotslöjd. Foto: Samuel Pettersson

2019 års stipendiater Umeå – Plats för rotslöjd: Gunnel Eriksson och Katarina Åman

De två deltagare som valts till residensprogrammet i Umeå 2019; Plats för rotslöjd är; mästerslöjdare Gunnel Ericsson, expert inom rotslöjd, och Karin Åman, adept inom ämnet som har valts ut. Slöjd Stockholms residensprogram i Umeå genomförs i samarbete med Länshemslöjdskonsulenterna i Västerbotten och Västerbottens museum. Slöjdresidensprogrammet är en del av en långsiktig utveckling.

Bildtext: Tynningö. Lupiner i backe upp mot hus. Foto: Mattias Ek.

The Big Bang och invasiva arter

Stockholms läns museums nya blogginlägg av etnologen Moa Beskow som handlar om allt från Big Bang till lupinernas invasion i våra trädgårdar.

Visa mer