Lissma herrgår. Foto: Alf Nordström.

Rysslägret i Lissma

Rysslägret vid Lissma herrgård utanför Huddinge öppnades 1942 för att inackordera sovjetryska krigsflyktingar som flytt kriget eller tysk fångenskap. Lägret stängdes i oktober 1946. Vilka var de som bodde på lägret, hur hamnade de där och vad vet vi om platsen idag? Producent: Munk med Sofia Nyblom som programledare.

Ruin från Sundby säteri (Ornö), som brändes av ryssarna 1719. Foto: Anna Ulfstrand.

Samtal om rysshärjningarna 1719: Minnen, lämningar och sägner

Från 11 juli till mitten av augusti 1719 terroriserade en rysk flotta med 25 000 soldater och 250 skepp Stockholms skärgård och svenska ostkusten.Vi uppmärksammar händelsen genom att publicera en podd där författarna Gunnar Lind och Irene Kimanius samtalar om minnen, lämningar och sägner. Programledare och producent är Sofia Nyblom på Munck Stockholm.

Spinnrocka loss!

Slöjd Stockholm och Skansen arrangerar varje år en spinntävling på spinnrock eller slända. Alla som är intresserade kan vara med. Deltagarna tar med kardor eller ullkammar, slända eller spinnrock. Sista anmälningsdag till tävlingen är den 20 maj. Tävlingen äger rum den 25 augusti i Bragehallen på Skansen 10-14.

Foto: Huge bostäder

Flemingsberg – visionerna

Platsverkstan tar denna gång upp visionerna kring det nya Flemingsberg. Gäster är Malin Danielsson, kommunalråd i Huddinge kommun, Charlotte Persson, chef för Huddinge kommuns strategiska sektion samt Cecilia Lindahl, regionplanerare på Landstinget. Moa Beskow, etnolog vid Stockholms läns museum leder samtalet och ber gästerna att konkretisera visionerna.

Panelsamtalet ägde rum den 14 nov 2017. Ämnet är minst lika aktuellt idag. Form: Daniela Juvall.

Mediernas roll idag och framtiden

I samband med vår utställning Fake News gjorde Stockholms läns museum ett antal programpunkter. Detta panelsamtal ägde rum den 14 november 2017. Nu har vi gjort ett poddavsnitt av samtalet. Det är minst lika relevant idag som för ett år sedan.

Foto: Stockholms läns museum

​Platsen i mitt hjärta

Utställning på Kulturskolan i Salem, 26 oktober –14 december 2018 på Kulturskolan i Salem. Elever i Skogsängsskolan och Säbyskolan i årskurs 6 har målat sina favoritplatser. Stockholms läns museum har i ett skapande skola projekt undersökt vilka platser eleverna tycker är viktiga. Den 29 november tar Rönningeskolan och Nytorpsskolan vid.

Foto: Nisse Cronestrand, Tekniska museet

Poddavsnitt Platsverkstan: Ågesta - kulturarv som skaver

Platverkstan handlar denna gång om Ågestaverken i Huddinge, Sveriges första kommersiella kärnkraftverk och tillsammans med experimentreaktorn R1 det enda kärnkraftverket i Stockholms län. I seminariet bidrar ett antal inbjudna experter med sina perspektiv på en unik, mytomspunnen men omdebatterad och komplicerad byggnad.

Bild: Paraden, ritad av Kod Arkitekter, foto Måns Berg

Byggstenarna – Platsverkstan i Barkarbystaden

I Platsverkstan fördjupar vi oss inom ämnena arkeologi, bebyggelse, konst, etnologi och slöjd. I detta avsnitt som utgår från Barkarbystaden har Maja Willén stämt träff med stadsträdgårdsmästare Kerstin Sköld och Åsa Kallstenius från Kod Arkitekter för att prata om hur visionen blir till stad, god livsmiljö och bostäder.

Strukturplan över Barkarbystaden. Järfälla kommun.

Visionerna - Platsverkstan i Barkarbystaden, avsnitt sex

I Platsverkstan fördjupar vi oss inom ämnena arkeologi, bebyggelse, konst, etnologi och slöjd. Detta avsnitt handlar om visionerna och visionärerna. Under ledning av Maja Willén samtalar Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande, Anders Berg, stadsarkitekt, Toni Chmielewski, projektchef Barkarbystaden och Cecilia Lindahl, regionplanerare vid Stockholms läns landsting om visionen om staden.

Platsverkstans femte avsnitt spelades in i Biblioteket. Foto: Moa Beskow

Nytt avsnitt av Platsverkstan – Barkarbystaden

I vår podcast Platsverkstan vill vi fördjupa oss inom våra ämnen arkeologi, bebyggelse, konst, etnologi och slöjd. Det femte avsnittet handlar om Barkarbystadens stadsplanering och livsmiljö just nu. Museets etnolog Moa Beskow samtalar med tre personer boende i och i närheten av området. Hur ser de på Barkarbystadens tillkomst, framtid och utveckling?

Platsverkstan, del tre och fyra avslutar avsnitten om Barkarbygrävningen

Platsverkstan om Barkarbygrävningen - avsnitt tre och fyra

I vår podcast Platsverkstan fördjupar vi oss inom våra ämnen arkeologi, bebyggelse, konst, etnologi och slöjd. Det tredje avsnittet handlar om gravarna och det fjärde om Kalvshälla. I studion sitter Lars Andersson, arkeolog och Jonathan Lindström, arkeolog och flitig spanare i P1. Härmed avslutar vi den arkeologiska och historiska delen om Barkarby.

Visa mer