Muralmålningen finns längs med Jungfruns gata i Brandbergen.

Haninge stories – om en plats i förändring

Den 16 september öppnar Stockholms läns museum den digitala utställningen Haninge stories. Utställningen berättar om Brandbergen, Vega och Handen utifrån minnen, bilder, historiska källor och arkiv. Haningebor har bidragit med både berättelser och fotografier som samlats in av museet.

Penningby slott filmad med 360-gradersteknik. Foto: Stockholms läns museum.

Upplevelse av svårtillgängliga platser i 360-gradersteknik

Nu öppnar Stockholms läns museum ytterligare en plats för digitalt besök. Under året har vi producerat en film i 360-graders teknik i vilken vi får följa med till Penningby slott.
I Stockholms län finns mängder av spännande och intressanta kulturmiljöer som representerar olika tidsepoker, verksamheter, berättelser och människor. Flera av dessa kan, av olika skäl, vara svårtillgängliga för besö

Skulpturen När vi blundar av Tomas Lacke är ett av konstverken som finns med i appen Upptäck konsten. ©Tomas Lacke/Bildupphovsrätt 2022. Foto: Rebecka Walan/Stockholms läns museum.

Lansering av ny konstapp i Sollentuna

Nu släpper Stockholms läns museum tillsammans med Sollentuna kommun ett nytt spår i appen Upptäck konsten. Appen gör det möjligt att få veta mer om den offentliga konsten i Sollentuna och även i tio andra kommuner i länet. Appen Upptäck konsten är gratis att ladda ner och bidrar till att fler kan ta del av offentlig konst.

Bild av telefon med appen Upptäck konsten.

Nu lanserar vi Haninge kommuns medverkan i appen Upptäck konsten.

Inför sommaren lanseras Haninge kommuns medverkan i appen Upptäck konsten. I appen får du veta mer om den offentliga konsten i Haninge och även i Huddinge, Lidingö, Nacka, Solna, Södertälje, Täby, Upplands-Bro, Värmdö och Österåker. Haninge kommuns medverkan i appen lanseras med en konstvandring den 2 juni kl 17.00 -18.30. Samling: Foajén Kulturhuset i Handen. Ingen föranmälan krävs.

Bildcollage från tidigare insamlingar med foton av Benny Flodkvist, Leila Khasal, Malin Lundgren, Abdullatif Kanani

Fototävlingen i Sollentuna avgjord

Fototävlingen i Sollentuna avgjord! Tidigare i vår hölls en gemensam fototävling för alla som bor eller arbetar i Sollentuna. Varmt välkomna på vernissage den 20e maj kl 17:30 på Edsbergs slott, Landsnoravägen 10. Du kan också se utställningen på Sollentuna bibliotek (Aniaraplatsen 2) under perioden 23 maj–17 juni

Frösunda station. Foto: Foto: Zackeus Carlsson, Vallentuna bildarkiv.

Fler stationer i Kulturhistoria längs spåret

Stockholms läns museum är ett digitalt museum och har sedan 2020 publicerat kulturhistoriska guider i appen Upptäck historien . i samarbete med länets kommuner. Kulturhistoria längs spåret kommer att komplettera bilden av länet när nu Vallentuna, Täby och Järfälla kommun också bidrar med berättelser kring Kulturhistoria längs spåret.

Ingrid Backan, bibliotekarie från Biblioteken i Sollentuna och Stella Waldenström, insamlingsassistent på Stockholms läns museum. Foto: Veronica Andersson.

Tävla med din bild från Sollentuna

Vad kommer framtidens människor att minnas från vardagen i Sollentuna år 2022? Nu har du chansen att vara med och påverka bilden av Sollentuna. Stockholms läns museum och Biblioteken i Sollentuna utlyser en gemensam fototävling som innebär att du från och med den 11 april kan ladda upp dina bästa bilder med hashtag #sollentuna i länsmuseets app Samtidsbild. Ladda upp bilderna på samtidsbild.se

Den 26 mars gästar Stockholms läns museum Haninge kulturhus, programpunkter och aktiviteter hela dagen. Foto: Thorsten Nilsson.

Haninge: från forntid till framtid – en fullspäckad dag i Haninge kulturhus

Lördagen den 26 mars kommer Stockholms läns museum till Haninge kulturhus. Vi finns på plats hela dagen mellan klockan 11-16 och bjuder på ett program tillsammans med Haninge kommun. Det blir föreläsningar och stadsvandringar, du får veta mer om Haninges kulturmiljö, om stadsutveckling, arkeologi, konst, historia och om en dansfilm som spelas in i Brandbergen med mycket mer.

Distansundervisning pga corona. Foto: Jennie Lundin.

I coronatider – två år i en pandemi

Det är nu exakt två år sedan som Folkhälsomyndigheten rekommenderade alla att jobba hemifrån om det var möjligt. I och med denna unika händelse uppmanade vi länsinvånarna att ladda upp bilder från sin vardag och även skriva ner sina berättelser kring detta. Nu kan du se ett urval av de bilder och berättelser vi fått in: https://stockholmslansmuseum.se/samlingar/samling-pagar/i-coronatider/

Vykort från Skogås. Okänd fotograf i Huddinge kommuns arkiv.

Sverigefinska berättelser – ny guide i appen Upptäck historien

I samband med firandet av sverigefinnarnas dag den 24 februari lanserar Stockholms läns museum guiden Sverigefinska berättelser. Guiden som ingår i appen Upptäck historien, utgår från ett antal platser i Botkyrka, Haninge och Huddinge där det sverigefinska kultur. Här kan du både hitta berättelser och arkivmaterial från de tre kommunernas arkiv.

Fyren i Landsort. Foto: Film Stockholm.

Svårtillgängliga platser i Stockholms län VR-filmas

Stockholms läns museum har i uppdrag att öka kännedomen om länet spännande kulturmiljöer. Genom att producera VR-filmer tillgängliggör museet platser som är svåra att besöka fysiskt. I samarbete med Film Stockholm och med stöd från Länsstyrelsen Stockholm har länsmuseet nu gjort två nya filmer i 360-grader. De handlar om Landsort i länets yttersta skärgård och tvätteriverksamheten på Södertörn.

Visa mer